Sledeće dve noći izađite napolje, razgrnite oblake i posmatrajte Eta Akvaride, zvezde padalice, drugim rečima meteore, koji ovih dana prividno izviru iz sazvežđa Aquarius ili, kako bismo mi rekli, Vodolija, pa ih po tom sazvežđu tako i zovemo. Ali otkud ono „eta“? Eta (η) je jedna od najsjajnijih zvezda istog sazvežđa i upravo iz njene okoline ovi meteori i dolaze.

EtaAkvaridi
Simulacija Eta Akvarida u programu SkySafari

Ali to je varka. Meteori samo prividno izviru iz jedne tačke. Nama se samo tako čini, kao što nam se čini i da se šine pruge u daljini spajaju u jednu tačku. Kao i šine koje se pružaju paralelno tako zapravo i meteori lete paralelno među sobom. I zapravo nemaju nikakve veze sa sazvežđem.

Orbita

Ali otkud meteori? I šta su oni? Za Eta Akvaride se zna odavno. Oni su trunčice prašine iz oblaka koje za sobom Halejeva kometa ispušta kada se primakne Suncu. Ove meteore koje sada vidimo na nebu, kometa je ispustila pre više vekova – po računarskom modelu 837. godine. Ostali meteori imaju svoja matična tela i to su obično komete ili ponekad i neki asteroid.

Eta Akvaridi su aktivni od 21. aprila do 20. maja svake godine, ali njihov pik, tj. vrhunac predstave je – sada, tj. prvi vikend maja. Veoma su brzi (67 kilometara u sekundi), ali ne toliko izdašni koliko očekujemo. Svega 40-tak u jednom satu i to na vrhuncu predstave i pri odličnim osmatračkim uslovima. A takvi kod nas zapravo ne postoje. Jer Eta Akvaridi su ipak južni meteori. Najbolje se vide sa ekvatora mada dopiru i do nas na 45 stepeni severne geografske širine.

Za ove meteore znali su i stari Kinezi što znamo zahvaljujući analima u kojima su ih oni opisali još u osmom veku.

Dakle, potražite sledećih noći eta Akvaride. Dobra stvar je što vam Mesec neće smetati u posmatranju jer je on ovih dana osvetljen svega jedan posto. Jedino što vam za osmatranje meteora treba jeste vedro vreme i okolina bez ikakvog svetla.

I kada ugledate neki meteor ne zaboravite da nešto poželite. Naravno, ne verujemo u te priče o ispunjavanju želje kada proleti zvezda padalica, ali s druge strane, kažu da se želja može ispuniti i onima koji ne veruju.

Meteori...Meteoroidi...Meteoriti?

Drago D
0 #3 Drago D 06-05-2019 20:20
Da li je iko uspeo da slika nešto od ovog pljuska?
Kod nas je bilo jako oblačno
+2 #2 Aleksandar Zorkić 06-05-2019 10:40
Citat Drago D:
Ako je eta najsjajnija šta je sa alfom?

Da, trebalo je da piše da je eta "jedna od najsjajnijih". Ako si na to mislio. Ispravljeno je, hvala.
Inače, Bajer je ponekad odstupao od pravila da zvezde klasifikuje po sjajnosti, kako bi prednost dao zvezdi koja sazvežđem dominira svojim položajem.
Drago D
0 #1 Drago D 06-05-2019 00:32
Ako je eta najsjajnija šta je sa alfom?
Eh kad bi bilo kao na slici....