Nakon završetka fudbalske utakmice Belgija-SAD (Brazil 2014), oko 1 čas iza pola noći 2. juna 2014; na istočnom nebu potražim kometu C/2013 UQ4 (Catalina). Po efemeridama trebala se nalaziti veoma blizu sjajne zvijezde Alferac -Alfa Andromede. Tokom dana tražeći podatke o kometi, shvatio da se radi o rijetkoj nebeskoj lutalici. Zato sam odlučio da je i potražim. Posljednja veličina sjaja koju sam našao na internetu bila je od 26. maja 2014. kada je kometa bila 11,5 magnitude. Očekivajući slab i difuzan objekt, pozajmio sam od TAU teleskop C8 (203/2030mm), koji je dosta moćniji od mojeg 28 godina starog 14-cm reflektora.

UQ4 010114-efemeride
  Efemeride

Alferac se već dobro podigla na istočnom nebu. Centriram je u teleskopu, uključim praćenje i potražim kometu u polju pri 51x + ALP (Anti Light Pollution) filterom. I odmah je ugledam, i to dosta lako što me iznenadilo. Kometa se nalazila 13 lučnih minuta SE od Alferaca. Pri 101x + ALP izgledala je kao maglica velika oko 3 lučna minuta, malo ovalna ENE-WSW, prilično difuzna, jednolika (DC=3) sjaja oko 8,7 magnitude. Dvije slabe zvijezdice 12-e magnitude unutar kome. Obzirom na ovako relativno veliki sjaj, mislim da će u trenutku najbližeg prolaza pored Zemlje 10. jula dosegnuti 7,7 magnitudu te će biti vidljiva u manjim teleskopima. Kometa se kreće prilično brzo u pravcu sjevero-zapada.

UQ4 010114-map

crtez-foto

Od planetoida do komete

U trenutku otkrića, zbog zvijezdastog izgleda, indetifikovana je kao mala planeta-asteroid sa retrogradonom putanjom i periodom od preko 400 godina. Otkriven je sa opservatorije blizu grada Tusona (Tucson), Arizona, SAD; programom Katalina nebeski pregled (Sky Survey Catalina) sa 68-cm Schmidt teleskopom 23. oktobra. 2013. prilikom rutinske potrage za objektima blizu Zemlje. Tada je bio objekt sjaja 18,4 magnitude u sazviježđu Eridan. Neobičan planetoid, prvobitno klasifikovani kao član Amor grupe (Amor, po istoimenom planetoidu, tijela koja dosežu orbitu Zemlje ali je ne prelaze).

U noći 7. maja 2014. A. Novičonok i T. Pristavski iz Rusije na snimku preko interneta sa 50-cm iTeleskopom (iTelescope) sa Siding Spring Opservatorije u Australiji, uočili su komu oko planeroida i zaključili da se radi o kometi. Prolaz kroz perihel na 1.08 AJ je u noći 5. jula. 2014, a najbliži prolaz pored Zemlje je 10. jula 2014. godine na 0,31 AJ ili oko 47 miliona kilometara.

C/2013 UQ4 pripada posebnoj kategoriji planetoida pod nazivom Damokloidi (nazvani po planetoidu 5335 Damocles) koji imaju orbitu poput Halejeve komete, sa dužim periodima, prilično strmog nagiba i veoma ekscentrične orbite (izduženog oblika). Neki, poput same komete Halej, čak putuju unatrag - retrogradno. Za Damokloide se smatra da se radi o kometama koje su izgubilei isparive tvari tokom svojih prethodnih putovanja oko Sunca. Kod njih više na nastaje koma i rep, pa izgledaju poput planetoida (asteroida). Ipak neki od njih se povremeno ’’vrate u život’’. To se dogodilo u najmanje četiri slučaja, a takođe se dešava sa C/2013 UQ4. Proučavanja svijetlosti ovog planetoida/komete su pokazala da je UQ4 vrlo tamno, ali prilično veliko tijelo, oko 15-km u promjeru.

Komete