juno-1

Asteroid 3 Juno je fotografisan 2003. specijalnim optičkim sistemom Hookerovog teleskopa na opservatoriji Mount Wilson. Astronomi iz Harvard-Smitsonijanovog centra za astrofiziku, koji su načinili ove snimke, koristili su različite talasne dužine, počev od cijana do infracrvenog. Na poslednjoj slici se vidi veliki krater.

Krajem septembra, Sunce će obasjati asteroid Juno (na našem jeziku to je Junona), i pružiti nam retku priliku da na nebu u blizini planete Urana uočimo ovo tajanstveno nebesko telo čak i uz pomoć običnog dvogleda.

Obično je za njegovo posmatranje potreban dobar amaterski teleskop, i običan amater ima male šanse da ga uoči," objasnio je Don Yeomans, menadžer Nasinog NEO (Near Earth Object) programa u JPL. „Na njihovu sreću, biće ovako sjajan sve do 2018. godine."

Veruje se da je 3 Juno, jedan od prvih otkrivenih asteroida Glavnog pojasa , roditelj mnogih meteorita koji nas zasipaju na Zemlji. Ovaj silikatni asteroid je, posle 15 Eunomije, najveći kaneni (tip-S) asteroid[1] (njegova masa čini 1% mase čitavog asteroidnog pojasa), i njegovi fragmenti su dovoljno čvrsti da lako preživljavaju put kroz Zemljinu atmosferu.

Njegova površina je išarana tragovima sudara sa drugim asteroidima, ali to nije problem za Juna jer je on pravi džin; po veličini, on je deseti najveći. Ima prečnik od 234 km, odn. jednu petnaestinu prečnika Meseca, te nije ni čudo što su ga prvobitno smatrali za planetu.

Ovaj asteroid, koji se nalazi na orbiti između Marsa i Jupitera i udaljen je 2,76 AJ od Sunca, biće najsjajniji 21. septembra. Tada će njegova prividna magnituda biti +7,6, što je oko dva ipo puta sjajnije nego što je normalno[2]. Dodatni sjaj će biti rezultat njegove pozicije koja će biti na direktnoj liniji sa Suncem, i usled blizine Zemlji. (I pored toga, biće preko 180 miliona km daleko od nas.)

Svi astronomi amateri sa teleskopima imaće priliku da posmatraju Juna od sada pa sve do kraja godine, ali će to biti najlakše do pred kraj septembra. 21. septembra Juno će se moći potražiti oko ponoći nekih 10 stepeni istočno od planete Uran i sazvežđa Riba (Pisces). Izgledaće kao sivkasta tačka na nebu, i svake noći do kraja septembra će se pomerati sve više ka jugozapadu. Oko 25. septembra biće najbliži sazvežđu Vodolije (Aquarius) i moći će da se posmatra pre ponoći.

juno-2

Oko 21. septembra, Juno će moći da se pronađe u blizini planete Uran i sazvežđa Riba.

juno-3

Prvih 10 otkrivenih asteroida, upoređenih sa našim Mesecom. Juno je treći s leva. Sledeći pored njega je 5 Astraea, a pre njega su 1 Vesta i 2 Pallas. Poslednji, jajasti, je 10 Hygiea.

[1] Iako je među najmasivnijim asteroidima, Juno ima samo 3% mase Ceresa, koga će 2015. posetiti Nasina svemirska sonda „Dawn".

[2] Tada će biti sjajniji od Neptuna ili Titana, i to je razlog zbog čega je otkriven pre većih asteroida Hygie, Europe, Davide i Interamnie.