nebo 15-17112012

Ovog vikenda očekuje nas nekoliko zanimljivih događanja na našem nebu. Prvenstveno će nam za oko zapasti pogled na mladi Mjesec kojeg već od današnje sumraka možemo vidjeti nisko nad jugozapadnim obzorjem. Petak sat vremena nakon zalaska Sunca Mjesec će se nalaziti tek nešto poviše rumene „zvijezdice“ – planete Mars. Prilika je to da golim okom bez tehničkih pomagala i poznavanja astrognozije („snalaženje među zvijezdama“) uočimo Zemlji blisku planetu. Ne možemo pogriješiti jer na tom dijelu neba nema niti jednog drugog toliko sjajnog objekata.

S druge strane neba na istoku, nešto kasnije tijekom večeri, izlazi sjajni Jupiter, a odmah potom i markantno zviježđe Orion. Još kasnije tijekom noći pojavljuje se i zviježđe Velikog Psa sa Sirijusom kao najsjajnijom zvijezdom na našem nebu. Tijekom jutarnjih sati nad istočnim obzorjem očekuje nas, nakon Sunca i Mjeseca, najsjajni objekt na našem nebu - planeta Venera, kod nas poznata i pod narodnim imenima zvijezda Danica ili Zornjača. Aktivni su i meteori (zvijezde padalice) iz skupine Leonida. Veoma su brzi i sjajni, no njihova je aktivnost mala. Prema izračunima u najpovoljnijem slučaju možemo očekivati svega desetak meteora na sat, no zabljesne li koji punim sjajem preko zvjezdanog neba znajte kako je najvjerojatnije riječ o koliziji međuplanetarne materije s Zemljino atmosferom porijeklom upravo iz ove skupine. Svih ovih dana u jutarnjim satima vidljivi su i preleti Međunarodne svemirske postaje, a tu je i sjajni trag Mliječnog puta koji se prostire u smjeru istok zapad, ipak za njegovo opažanje u punoj ljepoti potrebno je otići što dalje od izvora noćne umjetne rasvjete.

Ako se uzme da se sve kreće brzinom... 23 sati ranije