hi-ha

Ovo su dva predivna otvorena zvezdana jata i omiljena su meta iskusnih nebeskih posmatrača. Zovu ih od milja Hi i Ha (po grčkim oznakama). Ukoliko ih do sada niste tražili i gledali evo nekih činjenica i uputstva kako da ih nađete.

Pri idealnim osmatračkim uslovima oba ova jata su u dometu i golog oka pa se pretpostavlja da su ih posmatrali i ljudi prasitorijskih vremena, a svakako su poznata od antičkog doba jer se nalaze u katalogu grčkog astronoma Hiparha. Nalaze se u sazvežđu Persej, a od nas su udaljena oko 7600 svetlosnih godina. Za kosmičke pojmove su mlada. NGC 869 ima oko 13 miliona godina dok je NGC 884 mlađe i ima 12,5 miliona godina. I oba jata nam jure u susret brzinom od preko 20 kilometara u sekundi.

Ova dva  jata su, ne samo prividno, nego i fizički blizu jedno drugom i svega nekoliko stotina svetlosnih godina rastojanja ih deli.

Za naše geografske dužine ona su stalno na noćnom nebu i mogu se posmatrati tokom cele godine kada je dovoljno vedro.

U malom teleskopu ovo duplo jato se vidi kao graciozan skup sjajnih zvezda u bogatom zvezdanom polju. U oba dominiraju sjajne, plave zvezde među kojima se ističu i nekoliko oranž.

Pri malom uveličanu vide se zajedno pa za njih preporučujemo dobar dvogled.

Evo sad da ih nađemo:

hi-hakarta

Sigurno znate Kasiopeju. Zamišljena linija koja spaja dve središnje zvezde Kasiopeje (na našem crtežu to su Ruchbah i Gamma) pruža se prema zvezdi Eta Perseja. Ako tu zvezdu povežete sa zvezdom Schedar onda ćete naše dvojno jato pregaziti. Pogledajte crtež i videćete da je jednostavno.

Pronađite ova jata i pišite nam kako ste ih videli.

Želimo vam čisto nebo