Ako uveče oko 22 sata pogledate severozapadni deo neba (vedro vreme se podrazumeva) videćete Velikog medveda, veliko i upadljivo sazvežđe poznato i starim narodima. Ono je samo po sebi interesantno, ali ovog puta koristiće nam da pronađemo dve sjajne zvezde ranog leta.

Arcturus Spica

U Velikom medvedu ističe se asterizam koji se kod nas zove Velika kola, zato što svojim oblikom podsećaju na seoske taljige sa rudom. Ako pratite krivinu rude nekih 30od zadnje zvezde u rudi doćićete do Arkturusa.

Arcturus optical
Arcturus

ARCTURUS – vrlo sjajna zvezda, sjaja oko nulte zvezdane veličine. Ovo je Alfa zvezda sazvežđa Bootes. Arcturus je najsjajnija zvezda severne hemisfere i 4 zvezda po sjaju na celom nebu – odmah iza Sirius-a, Conopus-a i Alpha Centauri. Arcturus, ili kako ga drugacije nazivaju “Čuvar medveda”,  prati Velikog Medveda (Ursa Major) oko pola. Reč “arktos” na grčkom znači medved, odakle i potiče ime ove zvezde.

Zvezda je od nas udaljena 37 svetlosnih godina. Arcturus je klasična narandžasta zvezda i temperatura joj se procenjuje na 4300 K. Ako uračunamo i zračenje u infracrvenom delu spektra sjaj ove zvezde je onda 180 puta veći od sjaja Sunca, a odatle dobijamo da je njen prečnik 24,5 puta veći od prečnika Sunca, što čini oko ¼ orbite Merkura. Arcturus je dovoljno veliki i nalazi se dovoljno blizu da možemo da merimo i njegov ugaoni prečnik i on iznosi 0,0191 lučnih sekundi, a to nam takođe potvrđuje i procenjen prečnik ove zvezde. Brzina ove zvezde je nešto veća od brzine drugih sjajnih zvezda, a ona takođe pripada nešto starijoj populaciji zvezda naše galaksije. Arcurus se nalazi u stadijumu džina, i njena masa je 1,5 puta veća od mase Sunca. U ovoj zvezdi je prestala fuzija vodonika u jezgru. Zbog toga što je ona nešto sjajnija nego što očekujemo, smatra se da je na ovoj zvezdi fuzija helijuma u ugljenik već počela. - Milan Milošević

* * *

A narednih 300dalje od Arktura naša zamišljena kriva traka nas dovodi do druge upaljivo sjajne zvezde ovog dela neba ranog leta. To je Spica u sazvežđu Virgo.

spica
Spica

SPICA – sjajna zvezda sazvežđa Virgo. Ovu zvezdu je vrlo lako pronaći na prolećnom nebu sa severne hemisfere. Zvezda leži na oko 10 stepeni južno od nebeskog ekvatora, praktično na ekliptici te je često okultirana Mesecom. Sunce prelazi preko ove zvezde u jesen.

Bez obzira na daljinu od 260 svetlosnih godina ova zvezda je i dalje veoma sjajna, i njen sjaj je 1 magnitude. Spica je 2100 puta sjajnija od Sunca. Spica je dovjna zvezda i sastoji se od dve komponente koje su vrlo blizu jedna do druge, a vreme za koje ove zvezde rotiraju jedna oko druge je samo 4 dana. Bar jedna od ove dve zvezde je umirući džin. Obe zvezde su plave i prilično vrele sa temperaturom od oko 20.000 K. Postoji mogućnost da ovo nije samo dvojna već višestruka zvezda i da se ona sastoji od još dve tamnije komponente. Spica je jak izvor X-zračenja koje verovatno nastaje usled sudarnja solarnih vetrova sa njenih komponenti. Milan Milošević