U lov smiju samo hrabri, odvažni, naspavani i naoružani do stakla

nase nebo 15012018

Sutra, u ponedjeljak 15. januara 2018, Sunce izlazi u 07:40 (svi podaci u tekstu izračunati su za lokalitet Vidulini Observatory (GMT+1), drugdje na Balkanu oni se razlikuju i za više od desetak minuta!). Dva sata prije, Jupiter i Mars već su značajno iznad jugoistočnog horizonta. Obzirom na njihov sjaj neće ih biti teško uhvatiti golim okom, kamerom, dalekozorom. Ulov ova dva planeta i njihova identifikacija neka posluži kao potvrda stručnosti, ulaznica za lov u neizvjesnom.

Sat i pol prije izlaska Sunca (06:17) rub vidljivosti na jugoistočnom horizontu prelazi kapitalac – planet prstenova, Saturn. Iskusni lovci sačekati će koju minutu nakon toga i u lov krenuti teleskopom, dalekozorom, kamerom jer za vidjeti Saturn pri sjaju od 0.5 mag nisko nad horizontom treba imat i opremu i sreću i znanje i iskustvo.

Petnaest do dvadeset minuta po izlasku Saturna svaki pravi lovac već će upucati  ovog divovskog planetskog stvora.

Tko je god pomislio da je pravi lovac na planete i da je lov završio grdno se vara. U 06:32 na nebesko strelište ulazi Merkur čiji je sjaj -0.2mag. Nebesko tmina na astronomskom ratištu već gubi bitku sa plavetnilom koje svakog trena postaje sve svjetlije. Lovci se više ne mogu pouzdati u terensko maskiranje. Biti ili ne biti sada igraju minute i sekunde. Vremena više nema a u igri je samo prvi hitac teleskopom ili dalekozorom. Neka bude precizan jer druge prigode sutrašnjeg jutra neće biti.

Upucate li Merkur u teleskopu ili dalekozoru možete se „samoprozvati“ pravim lovcem na planete. U suprotnom, priznajte poraz i spremajte se. Utješno je to što još stignete pospremiti opremu, spremiti sebe i na vrijeme stići na posao ako ga imate. To na Balkanu i nije baš čest slučaj.

nase nebo 15012018 karta neba