E-ELT artwork
  E-ELT piramide
  E-ELT racunalni prikaz

Grmljavinom do zvijezda na 3060 m iznad razine mora. Možda bi to zapravo bio najbolji naslov događanja od 19. juna na vrhu Cerro Armazones u Čileu. Detonacijom poprilične količine eksploziva oslobođeno je prvih 5000 kubnih metara materijala za plato na kojemu će se smjestiti najveći svjetski teleskop E-ELT (European Extremely Large Telescope). Ovaj gigantski stroj pripadnik je nove generacije iznimno velikih teleskopa. Sa promjerom višesegmentnog zrcala od 39.3 m nadmašiti će svoje takmace; Giant Magellan Telescope (GMT) te Thirty Meter Telescope (TMT). Svi će oni svjetlo zvijezda ugledati sredinom sljedećeg desetljeća.

E-ELT gradi European Southern Observatory (ESO) u pustinji Atacama na sjeveru Čilea. Tijekom proteklih godina dizajn E-ELT doživio je mnogobrojne promjene, uključujući i smanjivanje promjera zrcala sa 42m na 39.3m, iz ekonomskih razloga. ESO je 2010. odabrala Cerro Armazones za lokaciju E-ELT zbog astronomskih i logističkih razloga. Pozicija E-ELT samo je dvadesetak kilometara udaljena od Paranal Observatory na kojemu su smješteni čuveni „Divovi s Paranala“ (VLT), a i samo upravljanje E-ELT biti će vršeno sa Paranala.

Cerro Armazones sada postaje veliko gradilište, sam vrh mora se „odrezati“ dvadesetak metara kako bi se napravio ravan plato za smještaj stometarske kupole . Planirano je da se taj posao napravi za godinu i pol pri čemu će se iskopati 220.000 kubnih metara materijala. Sam teleskop započeti će s eksperimentalnim radom 2024. godine a cijeli projekt cijeni se na milijardu i pol USD s realnim povećanjem troškovnika za dvjestotinjak milijuna USD.

Novi gigant omogućiti će šesnaest puta oštrije slike nego one koje može danas napraviti HST te sakupiti trinaest puta više svjetlosti nego najveći teleskopi današnjice. Dodamo li tome adaptivnu optiku i sva druga optoelektronička „čudesa“ jasno je kako će E-ELT označiti početak nove teleskopske revolucije.

Svečani početak radova na E-ELT teleskopu