Nova astronomska stanica se nalazi na planini Vidojevica pored Prokuplja, na nadmorskoj visini od 1155 m. U periodu od 2005. godine do danas izgrađena su dva objekta, smeštajni i posmatrački paviljon, završeni su infrastrukturni radovi i uvedena je bežična internet veza. Smeštajni objekta ima veliku salu za održavanje skupova i uskoro će biti u potpunosti opremljen za boravak astronoma, tehničara i drugih učesnika. Posmatrački paviljon, prečnika 6 m, ima pokretnu kupolu i u njemu je smešten teleskop sa primarnim ogledalom prečnika 60 cm.

vidojevica_mlecni_put_web

Drugom fazom izgradnje, u okviru projekta Belissima, predvidjeno je da do 2013. godine bude završena izgradnja paviljona u koji će biti postavljen teleskop "Milutin Milanković", najveći teleskop na prostoru zapadnog Balkana.

vidojevica_polara_web

Vidojevica je jedna od retkih planina u Srbiji sa tamnim nebom, na kojoj je svetlosno "zagađenje" minimalno. Prikupljeni astrometeorološki podaci takođe ukazuju na to da je Vidojevica veoma pogodno područije u Srbiji za astronomska posmatranja. Na Vidojevici se nalazi meteorološka stanica sa tzv. "all-sky" kamerom i "seeing" monitorom. Ova oprema je automatizovana i kontinuirano prikuplja astrometeorološke podatke (temperatura, vlažnost vazduha, prozračnost atmosfere, itd.) sa ove lokacije. Dobijeni podaci će stručnjacima sa AOB pomoći prilikom izbora odgovarajućeg teleskopa i prateće opreme i instrumenata.

vidojevica_svetlost_web

Finansijska sredstva za izgradnju završenih objekata i nabavku manjeg teleskopa (60 cm) obezbedilo je Ministarstvo prosvete i nauke Republike Srbije., a učestvovaće u kupovini teleskopa "Milanković" i finansiraće izgradnju paviljona u koji će biti postavljen teleskop "Milanković".

(preuzeto iz publikacije "Astronomska opservatorija, Beograd AOB", izdate 2012.)

linkovi:

0 #2 Aleksandar Zorkić 15-02-2016 14:36
1. Zvezda koja se ne pomera (prividno) je Severnjača, ili Polaris (posmatrano sa severne hemisvere).
2. Objekti koji lete noću, a nisu avioni i slično, su vetački satelliti, meteoroidi...
Milos
0 #1 Milos 14-02-2016 12:33
Pozz.
Imam jedno pitanje,ustvari dva
1. jedna zevezda na nebu naravno nocu ne da se ne pomera nego uvek je tu bilo leto ili zima.Mogu to i dokazati.Sta bi to moglo biti.
2. Objekti koji lete nocu a nisu avioni jer sam ja avioelektronica r po struci,sta bi mogli biti?
Naravno ko zeli videce ih samo treba biti uporan