Pišu mediji po Internetu da je završena još jedna faza u izgradnji Svemirskog teleskopa Džejms Veb, jer su konačno sastavljeni svi njegovi delovi u jednu celinu. Dakle, na okupu su naučni instrumenti teleskopa koji su sada spojeni sa osnovom buduće opservatorije. Naravno, predstoji nova serija testova koji treba da potvrde da je teleskop spreman za lansiranje. Lansiranje je i dalje planirano za mart 2021. godine. Kažemo i dalje pošto je duga lista odlaganja lansiranja tokom proteklih decenija. A sa svakim prolongiranjem i konačna cena teleskopa je rasla.

9ivVfzCUrkaKwsuvudFnDJ 650 80

Lansiranje je prvo bilo planirano još za 2007. godinu i tada je cena teleskopa iznosila pola milijarde dolara. Nakon toga je sledi serija odlaganja za 2008. 2009, 2010, itd. da bi 2010 Nasa objavila plan da se teleskop lansira 2018. Kao što znamo ni te godine od lansiranja nije bilo ništa, te je ono opet odloženo za 2019. pa za 2020. da bi se konačno (?) došlo do marta 2021. godine kada će teleskop, valda konačno i biti lansiran.

Ova odlaganja sigurno iritiraju naučnike koji su sa oduševljenjem još krajem prošlog veka primili vest o novom svemirskom teleskopu koji treba da zameni već i tada vremešni Svemirski teleskop Habl. Već odavno se prave planovi šta sve trebe da bude na meniju novog teleskopa, brojni naučni radovi stoje nedovršeni jer se čekaju osmatrački rezultati novog teleskopa, mnoge teorije čekaju da budu prihvaćene ili odbačene na osnovu podataka sa novog teleskopa.

makm4waN9pBNYCpYt4Ufzf 650 80

Ipak, u pitanju je velik ulog i odlaganja dovršetka i lansiranje teleskopa je razumljivo. Današnja vrednost teleskopa je dostigla 10 milijardi dolara (zapravo koju stotinu miliona manje) i prosto je neprihvatljivo da tako vredan teleskop propadne zbog neke greške koja se mogla otkloniti.

Kada proradi, a nadamo se da će to biti kako je sada planirano, 2021. godine opservatorija će se koristiti za traganje za znakovima života u atmosferi planeta u obližnjim solarnim sistemima, za proučavanje formiranja prvih zvezda i galaksija od pre 13,5 milijardi godina i za rešavanje brojnih misterija univerzuma od kojih neke još nismo u stanju ni da naslutimo.

više: Space