Nasa je ponovo, odložila lansiranje James Webb Space Telescope, ovog puta za narednih deset meseci. Ovo su danas izjavili zvničnici čuvene agencije. To znači da će teleskop, po novom planu biti lansiran krjem marta 2021.

JWST HST primary mirrors

Već se i ne pamti koje je ovo odlaganje po redu. Teleskop se gradi od 1996. godine, a njegovo lansiranje stalno odlaže. Prvobitni plan je bio da teleskop postane operativan 2007. godine, pa onda 2009. zatim 2010. itd. da bi danas Nasa izjavila kako je plan da teleskop bude lansiran 2021. Naravno sa svakim odlaganjem i vena teleskopa raste, od pola milijarde dolara koliko je on koštao 1997. do skoro 10 milijardi koliko ta cena iznosi sada.

Ovog puta do odlaganja lansiranje došlo je na preporuku nezavisne komisije koja nadgleda proces razvoja teleskopa. Ona je skrenula pažnju na više mogućih nedostataka, između ostalog i na neke ljudske faktore koji bi mogli da ugroze uspešno lansiranje i rad ovog teleskopa. Između ostalog pominje se da su tehničari koristili pogrešan rastvarač za čišćenje pogonskih ventila, da su nepravilno postavili štitnik od Sunca pre izvršenje ključnog testa itd.

1280px James Webb Space Telescope 2009 top

Trovach
-1 #4 Trovach 30-06-2018 16:13
@Aleksandar Zorkić...Jasno mi je da je NASA perjanica istrazivanja svemira i da uglavnom sve urade savrseno, ali bilo je slucajeva kada je zbog malih gresaka dolazilo do velikih problema. Drzim palceve da sve prodje dobro, ali od toga nece biti koristi. Ako sve besprekorno urade, moje drzanje palceva ce biti beskorisno. Jedva cekam prve slike sa JWST.
-1 #3 Miki 29-06-2018 23:01
Ja se iskreno nadam da će JWST biti 100%-tni uspeh. Ako bude neka greška ili ne daj bože potpuni fijasko, NASA će upasti u vrlo veliku krizu iz koje će se vrlo teško izvući. :(

Zamislite da se raketa nešto zatupavi, te se raspadne, ili "samo" promaši zadate koordinate za postavku teleskopa (JWST može da radi samo na poziciji gde je predviđen da bude).
+4 #2 Aleksandar Zorkić 29-06-2018 16:10
Citat Trovach:
... Da li je moguce da se prave ovolike brljotine na tako skupom i vaznom projektu? ....

Ah pa ne, mislim da to uopšte nisu brljotine, nego namera Nase da otkloni svaku, pa i najbanalniju, čak i nevažnu grešku. U pitanju su decenije rada, skoro 10 mlrd dolara i bila bi katastrofa veka da zbog nekog šrafića nešto pođe loše.
Testira se sve, angažovana je posebna, nezavisna komisija koja i posle svih Nasinih testova, ponovo sve testira itd.
Verovatno je ovaj gore članak suviše skroman podacima i nepotpun pa se izvodi zaključak da Nasa nešto aljkavo radi.
U pitanju je izuzetno, ali izuzetno komplikovana operacija i nije zapravo ni čudo što su ova odlaganja česta. Treba još imati na umu da to što zadnjih 10 godina i više radi Nasa niko drugi na svetu ne bi mogao, pogotovo ne sa takvim uspehom. Možda će to nekom poći za rukom sledećih godina, ali trenutno... pa uzmite da mi na Blakanu nismo u stanu da očitamo ni potgrošnju električne enerija sa brojila, a kamo li da uradimo nešto upola tako komplikovano kao što je instaliranje D. Veb teleskopa.
Trovach
0 #1 Trovach 29-06-2018 15:56
Opet ja sa slicnim pitanjem. Da li je moguce da se prave ovolike brljotine na tako skupom i vaznom projektu? JWST nece biti tako "jednostavno" popraviti kao Habl, a mislim da nece ni biti moguce. Kada se jednom lansira, morace se sve uraditi savrseno.

akl18 baner