Stručnjaci kompanije "CSKB-Progres" iz Samare rade na razvoju nove rakete-nosača (RN) "Sajuz-5" nosivosti raspona od 8 do 22 tone. Ona treba da zameni kompletnu porodicu starih RN "Sajuz". Prvo lansiranje može biti obavljeno u periodu 2020-2022.

Posle nedavnog velikog uspeha kada je sa Plesecka lansirana nova ruska RN "Sajuz-2.1V" lake kategorije, samarski "CSKB-Progres" planira program razvoja serije novih RN na bazi ugašenog projekta "Rus-M". Program je nazvan "Sajuz-5" i obuhvata seriju od tri RN srednje i teške nosivosti 8, 16 i 22 tone. Posle nesrećne odluke "Roskosmosa" iz novembra 2011. da ugasi projekat perspektivne RN "Rus-M", "CSKB-Progres" je nastavio radove na ovom projektu koristeći soptsvena sredstva. Nastavak programa je dobio ime "Magistrala" i u njemu su stručnjaci "Progresa" razradili osnovni koncept nove RN i njene preliminarne tehničke karakteristike.

Poznate su tri modifkacije RN "Sajuz-5". Koncept prve rakete koja nosi oznaku "Sajuz-5.1" je zasnovan na nosaču bez bočnih stepenova ("monoblok") onako kako je to uradjeno kod RN Falcon, Antares i "Sajuz-2.1V". Ova varijante nosi dva stepena i samo sa po jednim raketnim motorim na njima ima nosivost od 8,5 tona, uz masu rakete od 252t. Druga verzija oznake "Sajuz-5" je takodje dvostepena, ali će imati "paketnu" šemu, sa dva bočna bloka (prvi stepen) priljubljena uz centralni (drugi) stepen. Ova konstrukcija ima ukupno tri raketna motora uz maksimalnu nosivost za nisku orbitu od 16 tona. Njena startna masa iznosi 578t. Poznata je i treća modifikacija - "Sajuz-5.2" - sa tri stepena i nosivosti 22 tone i mase na startu od 643t. Ona najviše podseća na raketu "Rus-M". Pored "Sajuza-5", u "CSKB-Progres" rade na projektu super-rakete nosivosti od 85 t do 165t na ekološko gorivo.

Nove RN serije "Sajuz-5" će koristiti raketne motore RD-0162 ili RD-0164 (na prvom stepenu) i RD-0124M (na drugom stepenu) koji će umesto kerozina koristiti metan. Korišćenje prirodnog gasa metana u odnosu na standardno raketno gorivo kerozin ima nekoliko velikih prednosti - od većeg specifičnog impulsa, do manje cene. Ovi raketni motori su u različitim fazama razvoja u kompaniji KBHA u Voronježu, gde se na njima radi od 1995.

Zadatak novog nosača je da etapno zameni rakete porodice "Sajuz". Trenutno, ovoj porodici pripadaju RN tipa "Sajuz-U" (nosač teretnih brodova "Progres"), "Sajuz-FG" (nosač kosmičkih brodova "Sajuz-TMA-M"), i rakete koje se koriste za nacionalna i komercijalna lansiranje satelita različite namene - "Sajuz-2.1A", "Sajuz-2.1B", "Sajuz-ST" i "Sajuz-2.1V". Sa izuzetkom poslednje lake RN "Sajuz-2.1V" koja je nosivosti do 3t, ostale RN ove serije ima kapacitete u vrlo uzanom rasponu srednje nosivosti od 7 do 10 tona tako da ne mogu biti korišćene za lansiranja većih satelita i naučnoistraživačkih modula.

Soyuz-family-of-rockets

Četiri tipa postojećih RN "Sajuz" - U, FG, 2.1A/B i ST

Proces prelaska je podeljen u dve osnovne etape. U prvoj etapi (2014-2020), stare RN "Sajuz" (U i FG) treba da budu zamenjene RN tipa "Sajuz-2" (2.1A). U drugoj etapi, najverovatnije negde oko 2025. počeće zamena nosača "Sajuz-2" novim lanserima "Sajuz-5". Prvo je planirano da scenu napusti RN "Sajuz-U". Umesto nje, već u drugoj polovni 2014. započeće lansiranje RN "Sajuz-2.1A" sa teretnim brodovima "Progres" koji snabdevaju MKS. Tokom 2015. planirano je da dva teretnjaka budu lansirana na RN "Sajuz-2.1A", a 2016. jedan. Posle 2016. sva lansiranja teretnih brodova "Progres" biće prebačena na novi nosač.

RNSajuz

Tri verzije nove RN - "Sajuz-5.1", "Sajuz-5" i "Sajuz-5.2" (zahvaljujući NK)

Posle "Sajuza-U", predvidjeno je da RN "Sajuz-2.1A" zameni i "Sajuz-FG" koji se koristi kao nosač kosmičkih brodova (KB) "Sajuz" sa ljudskom posadama. Kako ova zamena zahteva dosta modifikacija na lansirnoj rampi broj 1 na Bajkonuru (jedna od dve rampe koje služe za lansiranje RN "Sajuz" na ovom kosmodromu) i montažnog hangara (MIK), lansiranja KB "Sajuz" pomoću novog nosača mogu početi tek negde oko 2018-2020. Kako će u to vreme početi letovi novog perspektivnog ruskog KB koji treba da smeni stari KB "Sajuz" i znajući da Rusija planira prenošenje lansiranja RN tipa "Sajuz" sa Bajkonura na novi kosmodrom Vastočnij, pitanje je hoće li "Roskosmos" odlučiti da potroši pozamašne pare za ovakve radove na Bajkonuru. Medjutim, sa druge strane, lansiranja KB "Sajuz" nisu planirana sa Vastočnog, dok su delovi za RN "Sajuz-FG" koji se više ne proizvode su obezbedjeni za sva planirana lansiranja ove rakete do 2020. Znači, posle 2020. nešto treba da bude uradjeno da se omogći nastavak korišćenja KB "Sajuz", jer se zna da će izvesno vreme, možda nekoliko godina, on leteti paraleno sa novim ruskim KB.

Zbog čega "CSKB-Progres" planira zamenu serije RN "Sajuz-2" raketama porodice "Sajuz-5"? Kao prvo, zna se da iako su u upotrebi znatno kraće od "starih" RN "Sajuz" (U i FG), RN "Sajuz-2" već zastarevaju, dok je njihova montaža na kosmodromu i servisiranje vrlo složeno. Pored toga, operacije sa ovim nosačima zahtevaju veliki broj ljudi, tako da pored tehničkih postoje i ozbiljni ekonomski razlozi njihove zamene. Konačno, tehnološki gledano, struktura RN je izuzetno složena, ima veliki broj nezavisnih blokova, rezervoara, raketnih motora, veliki broj nomenklatura, različitih materijala, sistema, proizvoda. Mnogi od njih se više i ne proizvode, manji deo se čak ne proizvodi u Rusiji. Zbog toga je "SCKB-Progres" unapred kupio sve delove kojih više nema u proizvodnji i na lageru ih ima dovoljno za sva lansiranja starih RN "Sajuz" do, kako smo već naveli 2020.

Postoji još jedan vrlo značajan razlog zašto se kreće sa razvojem serije novih RN u "CSKB-Progres". Naime, nova situacija na tržištu kosmičkih lansera zahteva preorijentaciju na modernizovane, jeftinije i konkurentije nosače. Na kosmičku scenu već su izuzetno uspešno stupili nosači privatnih kompanija Space X (Falcon) i OSC (Antares) koji su u rangu starih RN "Sajuz", ali daleko jednostavniji i ekonomičniji, u Kini se očekuju novi nosači lake, srednje i teške kategorije CZ, dok u Evropi počinju da rade na projektu nove RN Ariane 6 koja treba da krene posle 2020. Takodje, nije nikakva tajna da se RN serije "Sajuz-2" nalaze na samoj granici konkurentosti, tako da nove RN serije "Sajuz-5" treba da eliminišu sve gore navedene tehničke i operativne nedostatke ovih nosača i na svetskom tržištu omoguće Rusiji što je moguće ravnopravnije učešće u sve većoj konkurenciji vrlo ekonomičnih raketa drugih proizvodjača.

Grujica Ivanović
Author: Grujica Ivanović
Menadžer planiranja električnih mreža u australijskoj kompaniji Ergon Energy, magistar elektrotehnike. Napisao je veliki broj članaka iz oblasti istraživanja kosmosa koji su objavljeni u časopisima "Galaksija", "Front", "Duga", "Planeta", "Astronomija", "Astronomski magazin", Spaceflight i “Vasiona”, i u dnevnim listovima "Politika", "Večernje novosti" i "Srpska reč". Takođe, u časopisu Power Transmission and Distribution objavljuje stručne tekstove iz elektrotehnike. Pre odlaska u Australiju radio je u EPS/"Elektrokosmet", dok je na RTV Priština uređivao televizijske emisije “Horizonti nauke” i “Ekološki krug”. Autor je dve knjige iz kosmonautike: "Kosmički vremeplov" (1997, BIGZ, Beograd) o prvim programima čovekovog leta u kosmos i "Salyut: The First Space Station - Triumph and Tragedy" (2008, Springer-Praxis, London-New York) o tragediji posade prve orbitalne stanice "Saljut". Jedan je od inicijatora projekta prvog srpskog veštačkog satelita "Tesla-1". Član je Britanskog interplanetarnog društva i Instituta inženjera Australije.

Zadnji tekstovi:


Dodaj komentar