Franklin Chang-Diaz, šesdesetgodišnji bivši astronaut, fizičar na Massachusetts Institute of Technology u SAD uvjeren je kao se nova vrsta pogona svemirskih brodova može veoma brzo iskoristiti za put na Mars koji bi trajao svega 39 dana!

Sve dosadašnje studije puta na crveni planet temelje se na raketnoj tehnologiji staroj 50 godina, kaže Chang-Diaz, s takvim načinom razmišljanja teško da ćemo stići dalje od Zemljine orbite i Mjeseca. Previše prirodnih, tehnoloških ali i socioloških problema koji stoje pred misijama vremenski pozicioniranih na trajanje od dvije do tri godine unaprijed su osuđene na propast, smatra on. ISS nam je tu iznad glava ali još uvijek imamo problema s tehnikom koja se kvari. Istina ruski i američki svemirski brodovi mogu u slučaju velikih problema dopremiti na Postaju nove rezervne dijelove ili u slučaju neposredne ugroze života astronauta oni mogu biti odmah evakuirani brodovima Sojuz, no to tijekom puta na Mars nije moguće!

Stoga, Chang-Diaz predlaže dramatičan raskorak u dizajnu pogonskog odjela letjelica potpuno nove generacije kojima bi čovjek mogao putovati na druge planete. Ključ riješenja zove se VASMIR (The Variable Specific Impulse Magnetoplasma Rocket).

Zahvaljujući potpori američke svemirske agencije odrađena su inicijalna ispitivanja nove tehnologije. Sada, kada u svemirskim tehnologijama ključnu riječ imaju privatne kompanije, spremne na nove izazove, „Sveti Gral" novog svemirskog doba spreman je za start!

mars-putovanje1
Misije na Mars s postjećom tehnologijom zasad su najmanje tri do četiri desetljeća daleko

Raketa nove generacije koristiti će elektricitet kako bi zagrijala plazmu (plin) na nevjerojatnih 11 milijuna °C a zatim bi ju snažni magnetski generatori velikom brzinom izbacivali kroz sapnice raketnih motora. Na taj način svemirski brodovi mogli bi dostići brzinu od 55km/s a put do Marsa s 18 mjeseci skratio bi se na manje od mjesec i pol dana! U takvoj misiji astronauti bi na Marsu mogli ostati duže vremena i uspjeli bi se vratiti a Zemlju u još uvijek povoljnom položaju dvije planete za međuplanetarna putovanja, umjesto da mjesecima i mjesecima čekaju povoljan odnos nebeske mehanike kako je to dosad planirano. No osim brzih putovanja ovi bi raketni motori „usput" riješili i veliko pitanje sigurnosti posade! Naime snažno magnetsko polje stvorilo bi se oko letjelice te bi ono štitilo ljude od radijacije i nenadanih povećanja Sunčeve aktivnosti koje potencijalno može biti pogubno za ljude i elektroniku.

mars-putovanje2
Astronauti na litici Marsova kanjona, u pozadini prilazi velika pješčana oluja

Model VASMIR-a biti će izgrađen i testiran prium uvjetima. Testiranja VX200 motora snage 200kW planirano su za 2013. godinu. U kuloarima se već priča kako su za VASMIR ozbiljno zainteresirane SpaceX i Orbital Science Corp. Prođu li testiranja prema planu, upravo bi ove dvije kompanije mogle izvući najveći profit i pokrenuti novu svemirsku revoluciju.

mars-putovanje3
Standardni shematski prikaz leta na Mars u trajanju od tri godine

Pretoči li se makar dio ovih ideja u stvarnost tijekom narednih godina, vremenici ljudskog vršljanja po objektima Sunčeva sustava u cijelosti će se promjeniti. Novo znanje, nova tehnologija i novi ljudi mogli bi nam osigurati Odiseje u svemiru i prije nego što smo to mogli zamisliti.

mars-putovanje4