amlirasnŽurim da napišem ovaj članak dok je još novembar, jer je u novembru ove godine Astronomski magazin napunio 18 godina.  Za jedan Internet magazin to je priličan broj godina. Velika većina današnjih popularnih sajtova nastala je znatno kasnije, ili tek nešto pre AM. Google se pojavio 4. septembra 1988 i mesec dana je stariji; prvi segment Međunarodne svemirske stanice je lansiran 20. novembra 1998 i nekoliko dana Stanica je mlađa od AM. Wikipedia je na Internet postavljena tek 15. januara 2001.

Tih dana kada je nastao naš magazin Vojadžer 1 je pretekao Pionir 10 (17. novembra 1998.) i tako postao najdalji objeakt koji je čovek bacio uvis. Od tada do danas bilo je 15-tak misija na Mars, Kina je postala treća zemlja koja je sopstvenim brodom poslala čoveka u svemir. Znanje iz astronomije se umnogostučilo, ali su otvorena brojna pitanja koja čekaju svoj odgovor u budućim vremenima. Broj otkrivenih vansolarni planeta narastao na preko 3000 i više niko i ne pamti tačan broj jer se on gotovo svakodnevno menja, a upisan je samo u posebnim katalozima.

Vanzemaljski život još nije otkriven.

U početku AM je samo jednom mesečno objavljivao osmatračke podatke za sledeći mesec, a zatim je počeo da donosi i druge interesantne podatke i tako je postao prava mala enciklopedija astronomije, a zatim i astronautike. Sve više je bilo stalnih čitalaca pa se njihovo okupljanje na jednom mestu prosto nametalo. Mesijeov maraton se pokazao zgodan za tako nešto, a odmah i astronomski kamp. Na takvim susretima čovek je uvek mogao da vidi neke nove instrumente a i da sazna mnoge važne i interesantne stvari, recimo kako se kolimira teleskop i koji fotoaparat je najbolji za astrofotografiju. I kako se fotografije obrađuju. I još mnogo toga.

Jedno vreme smo štampali i časopis, prvo je to bila Astronomija, pa onda Astronomski magazin. Broj sradanika, redovnih i povremenih je u međuvremenu narastao na više stotina. Mnogi od njih danas su profesionalni astronomi koji razvijaju svoju uspešnu karijeru u inostranstvu na velikim istitutima, univerzitetima ili opservatorijama. Oni više nemaju vremena da redovno pišu za AM, ali se povremeno jave. Većina ih je svoj prvi rad objavilo baš u Astronomskom magazinu, a to se, kažu, pamti. Drago nam je, ponosni smo na njih.

Polako se nameće pitanje dokle! Dokle će izlaziti AM? Pa, ako sve bude u redu, plan je da AM na Mreži bude još dve godine. Videćemo.

I još nešto, izgleda da nismo dovoljno to naglasili, ali od pre pola godine AM ima nov domen. To nije više .co.rs, već .org.rs, dakle, www.astronomija.org.rs. Naravno i naš forum je promenio domen pa se sad može naći na http://forum.astronomija.org.rs

am org

Ljubomir
+1 #4 Ljubomir 04-12-2016 17:22
- Malo sam se uplasio... Zasto samo "jos dve godine"?... Po ceo dan razmisljam usput o tome... I zasto se uopste "polako namece pitanje dokle"? ... Ko to hoce da ugasi svetlo?
marino1
+5 #3 marino1 01-12-2016 16:19
hmm...sumnjivo mi je to...ispada da je am na internetu jos od pretpovijesnih vremena prije facbuka ;)
salu na stranu....
am je tijekom vremena mijenjao izgled, nacin i ucestalost izlazenja materijala, prilagodjavao se vremenu i ljudima (i obrnuto) no jedna je stvar ostala konstantna...am je riznica znanja i iskustva, danas je to prava enciklopedija koja sadrzava toliko vrijednih autorskih materijala da vjerojatno nitko nezna sto sve am sadrzi
zapravo je pomalo nevjerojatno kako am nastaje...ljudi pisu tekstove bez prislile, bez obveze, bez nadoknade a ipak svaki dan ima novih materijala..
ipak, da nema aleksandra zorkica koji je svima i u svako doba dostupan, da nema tog urednika koji svojom energijom i karizmom okuplja sve to na okupu - povijest digitalne astronomije na nasim prostorima ne bi bila tako plodonosna
i na kraju, upozorenje svim buducim autorima clanaka u am...pisanje za am je pravi gust, zadovoljstvo samo pripazite jer am stvara ovisnost...ovis nost o zvijezdama i dobrom drustvu koje se krece u zvijezdju broj 89 - Astronomskom magazinu
+4 #2 Danijel Reponj 30-11-2016 22:52
Sretan ti osamnaesti rođendan Astronomski magazine, postao si punoljetan, a to su lijepe godine na internetu. Želim ti još toliko sadržaja koliko si objavio do sada, još toliko autora koji će pisati i objavljivati fotografije i još toliko čitaoca koji će te posjećivati i crpsti znanje koje nam nudiš. Živio! :-)
Zlatko Orbanić
+6 #1 Zlatko Orbanić 30-11-2016 16:26
Sretan 18 rođendan !!!
...puno truda i vremena ste uložili za održavanje foruma i časopisa.
Aleksandar,sigurno je neka štamparska greška kad si napisao 'Pa, ako sve bude u redu, plan je da AM na Mreži bude još dve godine'.
Mislio si dvadeset a ne dve ! ;)