Približava se astronomski kamp na Letenci, i znam da svi priželjkuju čisto nebo o dobre (ili još bolje) teleskope. Ja sam jedan od onih koji ne poseduje tu svima znanu spravu. Razlog je prost, i svim poznat - nema se para. A šta kada bih, recimo, imao UGRAĐEN teleskop? Srbijanski SF? Ne - verovao ili ne, postoji na „trulom zapadu" i to. Čitaj dalje.

mintel
Američka kompanija „VisionCare Ophthalmic Technologies" napravila je ugradljivi, ili kako oni to stručno kažu implatable mini-teleskop, koji nije doduše napravljen za gledađe Saturna, ali jeste za ljude koji imaju degeneraciju očne žute mrlje (lat. macula lutea), progresivnog oboljenja koje napada centar retine. Teleskop, ne veći od zrna graška, može da se ugradi u oko pacijenta i ambulantno (bez ostajanja u bolnici), a radi donekle slično kao telefoto sočiva u kamerama: uvećana slika pada na retinu ali tako da pada malo pored obolele površine. Analizirajući dobrovoljne pacijente (njih 200), utvrđeno je da nakon implantacije preko 60% pacijenata može da čita najmanje tri reda više na onoj karti za merenje oštrine vida kod oftalmologa. Uređaj je dobio odobrenje američkih organa za zdravstvo, a odobren je za prodaju i u Evropi, pa nam sad samo preostaje da sačekamo da očni minijaturni teleskopi stignu i kod nas. Očekuje se da penzioneri navale na njih, jer drugačije neće uspevati da vide ni svoju penziju, a kamoli daleke objekte u svemiru.

mintel2

Minijaturni teleskop je dugačak samo 4 milimetra, uveličava sliku 2,2-3x, u zavisnosti od modela, a čitav posao obavljaju dva staklena širokougaona mikrosočiva.

mintel3