brzina

Grupa naučnika iz Evropske organizacije za nuklearna istraživanja (CERN) objavila je da je registrovana brzina neutrina koja premašuje brzinu svetlosti u vakuumu! Rad u kojem je objavljen ovaj neočekivan rezultat nosi naziv: Measurement of the neutrino velocity with the OPERA detector in the CNGS beam.

Eksperimentalna postavka na kojoj su merenja izvršena ima za cilj proučavanje tzv. neutrinskih oscilacija (u ovom slučaju prelazak mionskih u tau-leptonske neutrine), a bazirana je na produkciji neutrinskog snopa u CERN-u koji se kroz Zemljinu koru šalje do detektora OPERA smeštenog na udaljenosti od 730 kilometara u podzemnoj laboratoriji Gran Saso u Italiji. Merenja su obuhvatila eksperimentalne podatke prikupljene tokom 2009.,2010. i 2011. godine. Utvrđen je raniji dolazak mionskih neutrina do detektora za oko 60 ns, nego što bi to učinila svetlost krećući se kroz vakuum.

Rezultat koji uključuje i odgovarajuću mernu nesigurnost (statističku i sistematsku) je dat u sledećem obliku:

60.7±6.9(stat.)±7.4(sist.) ns.

Ovo odgovara relativnoj razlici brzine mionskih neutrina i svetlosti (u korist neutrina ) od

(v-c)/c = (2.48±0.28(stat.)±0.30(sist.)) x 10-5.

Vidi se da je reč o vrlo malom efektu i stoga će se verodostojnost rezultata morati proveriti od strane drugih, nezavisnih istraživačkih grupa koje imaju adekvatne eksperimentalne mogućnosti.

oolaboratori.gran.sasso.48
Detektor "OPERA" u Italiji

Dušan Mrđa
Author: Dušan Mrđa
Dr Dušan Mrđa, redovni profesor na Prirodno-matematičkom fakultetu u Novom Sadu. Istaknuti naučnik srednje generacije. Objavio velik broj radova u prestižnim stranim stručnim i naučnim časopisima.