Odmah na početku, jasno i glasno - teleportacija je moguća ! Ali ipak, budimo precizniji - to se za sada odnosi isključivo na kvantnu teleportaciju.

O čemu se ovde zapravo radi? Uobičajena definicija teleportacije je ona koja kaže da je ,,teleportacija trenutni ili gotovo trenutni prenos materije sa jedne lokacije na neku drugu lokaciju i to uz pomoć posebnih (paranormalnih) sposobnosti ili primenom tehnologije,,

Kovanicu ,,teleportacija,, smislio je i prvi put je pomenuo u svojoj knjizi ,,Lo!,, američki pisac Čarls Fort (Charles Fort) poznat po svom interesovanju za ,,natprirodne fenomene" Fort je jednostavno spojio grčki izraz "tele" (daljina) sa latinskim "portare" (nositi, preneti)
Ljudima se mnogo dopala nova reč a takodje i sama ideja o trenutnom "magičnom" prevozu na daljinu.Narednih decenija je dosetka nemilice eksploatisana u SF - produkciji, počev od takozvanih "pulp" magazina do TV serija (naravno - Star trek ! )

A onda je došla 1997. godina! Kod nas su ljudi uglavnom bili zauzeti ratovanjem i drugim pametnim stvarima tako da gotovo niko nije obratio pažnju na jednu epohalnu vest, na jedan vanredan dogadjaj koji se eto, nije desio kod nas nego negde u dalekom svetu (vest nije imala bilo kakve veze sa gorivom za dotrajali "Jugo" niti se bavila hranom i turšijom - stoga je bila sasvim nekorisna, neupotrebljiva i nezanimljiva )

Mesto dešavanja - Insbruk, Austrija.

Na jednom tamošnjem univerzitetu grupa naučnika sprovela je u delo ono u šta sam Ajnštajn (a koji je bio jednim delom otac te teorije) nije verovao...Štaviše, Čika Albert je (a i neki vodeći svetski fizičari ) tu ideju baš ismejavao!

sl.1Slika 1

Ne obazirući se na "neostvarljivost" teleportacije, austrijski tim (na slici 1, austrijski naučnik i učesnik projekta, Dr Anton Zelinger, nazvan zbog svog uspešnog eksperimenta "Mister Beam" ) je uspeo da dokaže da je čudo ipak moguće ! Tek će naredne decenije pokazati u kojoj meri je ovo otkriće značajno.Još nemamo dovoljno predstave o tome čak i ne razumemo sasvim ni mehanizam kvantne teleportacije.

Zašto je većina naučnika smatrala teleportaciju čistom fikcijom ? Verovali su da bi takav dogadjaj narušio takozvani "kvantnomehanički princip neodređenosti" Ovaj princip je potekao od naučnika Vernera Hajzenberga koji je smatrao da bi jedan takav proces poput teleportacije stvarao velika izobličenja i neizbežno gubljenje informacija o objektu odredjenom za prenos pa bi zbog toga teleportacija u praksi bila - praktično nemoguća.

Ipak, godine 1993, istraživač Čarls Benet i njegov tim obznanjuju čuvenu "teoriju kvantne teleportacije" Ova teorija tvrdi da je "teleportacija moguća na kvantnom nivou" i takodje pominje nešto što je u svetu fizike poznato kao "EPR efekt" (Ajnštajn-Podolski-Rosen-ov efekt)

"EPR efekt" kaže :
Izvršite li uticaj na jednu česticu iz nekog skupa zajednički stvorenih čestica, isti uticaj će se pojaviti i na drugoj čestici iz skupa i to bez bilo kakve komunikacije među njima !

Vau !

Već pomenuti tim u Insbruku je 1997. godine uspešno teleportovao jedan foton na daljinu od 1 m ! Upotrebili su famozni EPR efekt koga takodje nazivaju i "ukrštanjem" ili "preplitanjem"

sl.2
Slika 2

Naime, "prepleteni" fotoni na kvantnom nivou pokazuju poput minijaturnih magneta suprotna svojstva. Ono svojstvo koje stekne prvi foton izaziva suprotno svojstvo kod drugog fotona. Izvršen je eksperiment korišćenjem lasera s tri fotona koji su nazvani A, B i C. Namera istraživača je bila da sprovedu prenošenje smera svetlosnog titranja fotona A na foton C (vidi sl 2 i 3)

sl.3
Slika 3

Postupak :
Fotoni B i C su "prepleteni" prvi. Zatim je B prepleten s A. Foton A je potom dezintegrisan. B foton je sada preuzeo stanje suprotno početnom stanju A fotona.Iz ovoga sledi da je nakon prepleta fotona B sa fotonom C ovaj poslednji stekao polarizaciju potpuno suprotnu od one koju ima B !

Ustvari, kvantna teleportacija doslovno znači "prenos svojstava materije a ne same te materije"

Ono što dobijamo na drugom kraju je savršena replika objekta a naučnici tvrde :
"ako nešto ima savršeno identična svojstva onda se u načelu, može i smatrati istim objektom"

Ovo prvim ljudima koji će (možda) biti teleportovani kroz koji vek, verovatno neće biti baš uverljivo. Za čoveka bi zbog činjenice da poseduje svest takav transport jednostavno značio samoubistvo na jednom kraju teleporta a na drugom bi se pojavila samo kopija te iste osobe koja bi o celom procesu imala jedno sasvim drugačije vidjenje.

Ipak, i "puka teleportacija neživih stvari i predmeta" pruža neke odista neverovatne mogućnosti našoj vrsti.

Recimo, sledeći eksperiment godine 2002 i to od strane jednog australijskog tima dokazao je mogućnost teleportacije laserskog snopa.Zbog čega je ovo važno? Pa, laserski snop koji je "nestao na jednom kraju i pojavio se na drugom" (ustvari, njegova kopija) nosio je u sebi i zapisanu informaciju, jedan kodirani radio - signal. Sasvim očuvani radi-signal je potom dešifrovan.

Mislim da je jasno šta ovo u stvari znači za budućnost čovečanstva odnosno kuda to vodi (zasada se pominju "kvantni kompjuteri" koji bi obradjivali informacije barem million puta brže od današnjih PC- ija i potpuno novi vidovi kriptografije ali to su ipak tek bledi nagoveštaji nečeg mnogo, mnogo krupnijeg. Obris kolosalne stvari koja će doći - i izmeniti naše živote iz korena!)

Neki istraživači već govore o eksperimentima koji bi dokazali u narednih par godina kako je moguće teleportovati i čitave pojedinačne atome (Raste i "dužina puta" - 2005 godine, opet austrijanci, uspevaju da izvrše prenos na daljinu od čak 600 m ! Vidi sl.4 ) Optimističke procene drugih idu još dalje. Po njima u naredna pola veka moguće je očekivati i prve prave teleportacije predmeta poput stolica ili štapova za golf !

s-l.4
Slika 4

E, ali ono što mi se posebno svidja u celoj stvari su mogućnosti koje kvantna teleportacija pruža u vezi kosmičkih istraživanja. Zamislite sledeće - želite da teraformirate planetu koja se nalazi u drugom solarnom sistemu kojih desetak svetlosnih godina od vaše planete. Ne možete nikako teleportovati ljude ali zato ladno možete atom po atom - mašine ! (možda nano - bote ? )

Na stotine tudjinskih svetova bi sa Zemlje bilo "zasejano" kolonijama nano - mašina koje bi vekovima marljivo pripremale te planete (menjale atmosferu, otapale polove itd.) čekajući strpljivo dolazak prvih ljudskih kolonista...

Zar to nije jedna od onih velikih stvari zbog kojih se ponekad osećamo tako ponosnim što pripadamo našoj, ljudskoj rasi?

Deo podataka preuzet sa
www.signandsight.com

Author: Oliver Jovanović

Ljubomir
0 #9 Ljubomir 13-08-2017 05:48
- Secam se price "Eksperiment Filadelfija"...
Nemanja
0 #8 Nemanja 10-08-2017 04:18
Moje misljenje je da je ustvari teleportacija nemoguca, zato sto ovdje u ovom tekstu se pominje prenosenje elemenata sa jednog mjesta na drugo. Ja bih za ovo nasao objasnjenje kvantnu teleportaciju bih opisao kao kvantnu brzinu jer teleportaciju mozemo postici time da se tijelo krece brzinom zvuka ili svjetlosti. Po mom misljenju taj nacin kvantne brzine je dobro resenje za teleportaciju, jer razmisljajuci ako ima masine koja moze teleportovati odredjene stvari ta ista masina mora i da vrati atome te stukture na isto mjesto. A sto se tice teleportovanja ljuckog bica na nekom mjesto to ce biti komplikovanije jer ljudska anatomija je komplikovana. Tako da su velike mogucnosti da ako projekat uspije sa teleportacijom ne postoji garancija da se nece desiti neke nus pojave ili smrt zbog razmjestanja tkiva u tijelu ili bilo kojih djelova organizma. Kvantnu brzinu je mnogo lakse izvesti, jer postoje po mojim saznanjima svere koje cuvaju ljudsko bice i one se moze iskoristiti kao sredstvo prebacanja jednog tijela na drugo velikom brzinom.
voja kobac
-5 #7 voja kobac 12-11-2015 08:38
sve su to nebuloze
treba znati hleb umesiti i ispeći od toga se živi
darkwader
+2 #6 darkwader 08-03-2015 14:06
citat:

Posto bude absolvirao ovu vrstu problematike teraformiranja planeta u Suncevom sistemu , bice veoma interesantno autorovo objasnjenje o tome kako i ko ce odneti PRIJEMNIKE za teleportaciju do ekstrasolarnih planeta.

kraj citata:

Resenje za teleportaciju je prosto. Posaljete svemirski brod Dedalus i biming tehnologijom PRIJEMNIKE za teleportaciju iliti prijemnike za modifikaciju planete i resen problem. :P :)
Mislilac
+2 #5 Mislilac 08-11-2014 18:58
Zamislite da nekoga od vas vrate u vreme Sulejmana Velicanstvenog u 16 vek.I da neko pocne da prica o kompjuterima, mobilnim telefonima,avio nima,podmornica m,satelitima,le tu na Mesec,antibioti cima,automobili ma,kvantnoj mehanici,transp lantaciji organa,slobodi pisanja,ljudski m pravima,seksual nim slobodama i mnogim glupostima nerealnim stvarima za 16 vek.Sta bi o njemu mislili u 16 veku? Da je mnogo lud.Tako ko zna sta ce ljudi imati i znati u 26 veku ? Mozda nesto sto ne moze ni danasnja naucna fantastika da zamisli.
Autor članka ,,Teleportacija...,,
+2 #4 Autor članka ,,Teleportacija...,, 21-10-2009 10:55
Slažem se s Tvojom izjavom, Davore : ,,...ono što danas jeste - sutra nije ! ,, Uostalom, zar nije bilo ,,mislilaca,, ali i pravih naučnika koji su tvrdili nakon pronalaska parne lokomotive kako će ljudi ostati bez vazduha u kupeima (zbog ogromne brzine ! ) i zbog toga se (jadnici ) i - ugušiti ! Ne slažemo se nikako po drugom pitanju, onom u vezi religije.Izjave date o religiji NE SMEJU BITI TABU.Preporučuj em Ti da pročitaš moj članak ,,Religija i inteligencija,, Pozdrav !
Davor Radic
-5 #3 Davor Radic 16-10-2009 09:30
...Ismejavati je nedolicno za prosecne ljude, a krajnje neprihvatljivo za naucnike. To pokazuje da: ko visoko leti - nisko pada, tu posebno osudjujem velikane poput Ajnstajna itd. Takav stav je kranje smeo, da ne kazem naivan. Covek se veoma lako zaboravi i odluta od onog najosnovnijeg, da je SVE relativno i da otkrice i nauka su beskrajni - bas kao i prostor. Pritom, ono sto danas jeste - sutra nije!
Barem naucnik treba da razume da su zalosne izjave koje ogranicavaju i nesto obelezavaju sa egzaktnim, a najmizernije izjave "ucenih" ljudi su na temu Boga. Na tu temu, najnize padaju...
Izjave davati o religiji treba da budu tabu, nazalost ne iz strahopostovanj a prema tome najcudesnijem nepoznatom, nego zato sto ce to ostati vecita nepoznanica!
Autor clanka ,, Teleportacija,,
+2 #2 Autor clanka ,, Teleportacija,, 15-10-2009 12:37
Pa, većinu ovde iznetih stvari autor je citirao iz izvora (jedan od njih je i naveden) a tamo gde je pustio mašti na volju (pri kraju teksta) lepo kaže ,,zamislite sledeće,, Logično je pomislio pod 1 - ako za sada postoji mogućnost da se izvrši prenos svojstava neke čestice (u ovom slučaju fotona ) na daljinu, u budućnosti bi mogli obaviti i prenos svojstava nekog materijalnog predmeta ( 2 ) pa onda idući tom logikom, postoji mogućnost i slanja delova nano - mašina a nano - mašine ( 3 ) odnosno njihovi prototipi su odavno odmakli od čiste fikcije i onoga o čemu je nekada govorio Ričard Fajnman.Samoorg anizujuće nano - mašine fon Nojmanovog tipa bi teoretski mogle i da otope polove na Plutonu i da promene Venerinu atmosferu.Neke stvari o tome sam našao kod Segana neke kod drugih autora.Zadovolj ni ?
Ponovo
-5 #1 Ponovo 15-10-2009 08:10
Zamolio bih autora da napise clanak o tome kako zamislja da otopi polove na Plutonu, teraformira Veneru ili pak zameni atmosferu od metana u kiseonicnoazotn u .
Sto se tice laserskog snopa koji nosi informaciju o strukturi nanorobota i materijalizacij i istih na ekstrasolarnoj planeti o kojoj nemamo dovoljno podataka, predlozio bih autoru da se prethodno upozna sa osnovnim principima na kojima pociva laserska tehnologija.

Predlazem uredniku AM da clanak teleportuje u rubriku Blog i pocetnu stranicu prepusti autorima koji su valjano upoznati sa materijom o kojoj pisu.