Katalog zvezdanih jata, maglina i galaksija „Caldwell“ je napravljen za astronome amatere osmatrače kojima je već pomalo dosadio Mesijeov katalog. Zapravo, on predstavlja dopunu Mesijeovog kataloga.

Mesijeov katalog je, kao što znamo, sačinio i objavio Šarl Mesije (Charles Messier, 1730 - 1817) krajem 18 veka, na osnovu svojih osmatranja skromnim teleskopom (u stvari je tragao za kometama, tj. kometolikim objektima i to treba imati na umu) i to iz Francuske. Zatim su taj katalog dopunjavali i krpili neki astronomi u naredna dva veka, ali je to i dalje ostao katalog sa rupama, mada vrlo popularan. Pre svega taj katlog popisuje interesnante nebeske objekte koji se vide samo sa severne Zemljine hemisfere, a ne i južne, a zatim, neki objekti su, rekli bismo, neopravdano izostavljeni, kao npr. Hijade ili Dabl klaster. Možda Mesijeu nisu ličili na komete ili ih je on iz drugih razloga izostavio.

Sve te propuste želeo je da novim katalogom popravi ser Patirk Mur, najpopularniji živi astronom amater sveta, inače iz Velike Britanije. Murov katalog ima 109 objekata, pokriva obe nebeske sfere i pravi je izazov za posmatrače bez obzira gde žive. Zvaničan naziv kataloga je Koldvelov katalog (Caldwell catalogue) a zove se tako (a ne Murov katalog) zato što je oznaka M (Messier) već bila zauzeta - a puno ime ovog astronoma je Patrick Alfred Caldwell-Moore. Dakle u Murovom katalogu objekti se označavaju velikim slovom C (od Caldwell) i rednim brojem. Katalog je privi put objavljen 1995. u decembarskom broju časopisa Sky and Telescope.

Redosled objekata diktrian je njihovom deklinacijom (Mesijeovi objekti imaju redne brojeve prema redosledu otkrića). Tako objekat C1 znači da se radi o najsevernijem, a C109 o najjužnijem objektu.

CaldwellStarChart-500
Karta Koldvelovih objekata / kliknite na kartu: 2000 x 1000 px (karta iz Wkipedie)

Nekoliko objekata iz Koldvelog kataloga

Blinking-Planetary Jewel-Box OmegaCentauri
NGC 6826   HST/NASA/ESA. NGC 4755, VLT Credit: ESO
Omega Centauri Credit ESO

Možda će vam i ovo biti interesatntno da pročitate:

Šarplesov katalog / The Sharpless Catalog

Katalog H II regiona Mlečanog puta američkog astronoma Stjuarta Šarplesa...

Dobar katalog zvezda

Ima nekoliko elemenata koje katalog mora da zadovolji da bi usao u drustvo dobrih. Naravno, govorimo o katalozima zvezda koji se koriste za iscrtavanje kati neba u kompjuterskim programima.

Neki katalozi

BayerFlamsteedBDHDHRSAOPPMGSCTychoPMM

Prvi katalog zvezda

Kao i obično sve je pocelo u Haldeji i Egiptu. Zatim to preuzimaju Heleni, pa Arapa. A onda se otkrije da su sve to imali Kinezi još pre više hiljada godina.

OSNOVE (5)