mk1Autor bestselera "Vizije" i "Fizika nemogućeg Mičio Kaku

U knjizi "Vizije" (Visions) poznati teoretičar fizike Mičio Kaku govori o tome kako će kvantna mehanika, biogenetika i veštačka intelegencija dramatično promeniti život ljudi u XXI veku. Na kraju knjige, Kaku ide mnogo dalje u budućnost i dočarava kraj Vasione.

<< Prvi deo

Sudbina Vasione

Naš mehur se širi oko 15 milijardi godina, međutim naučnici nisu sigurni koliko će dugo ovo širenje trajati. Takođe, nije jasno hoće li Vasiona umreti u vatri ili ledu, mada korišćenjem zakone fizike možemo doći do potencijalnih scenarija daleke budućnosti.

2the end of the universe by sqthreer

Ukoliko je gustina Vasione veća od specifične kritične tačke gravitacija može biti dovoljno jaka da zaustavi širenje i započne obrnuti proces - skupljanja univerzuma. Postojeći crveni pomak u svetlosti zvezda koga trenutno pratimo i koji nam govori da se Vasiona još uvek širi, će lagano, kako gravitacija usporava širenje, početi da menja boju i preći u plavi pomak. To će značiti da je počelo skupljanje Vasione. Kako se kontrakcije povećavaju, temperatura će se takođe povećavati. Kroz nekoliko milijardi godina, okeani će proključati, planete početi da se tope, dok će se zvezde i galaksije na kraju sabiti u jedan ogroman primordijalni atom. Prema ovom scenariju, desiće se kolaps Vasione; u "Velikom drobljenju" (Big Crunch), Vasiona će umreti u vatri.

3The Big Crunch

Smrt Vasione u vatri ili ledu - "Veliko drobljenje"

Na suprotnoj strani, ukoliko ne bude bilo dovoljno materije, onda se Vasiona može širiti beskonačno i etapno, u skladu sa drugim zakonom termodinamike, biti sve hladnija i hladnija. Prema ovom scenariju, Vasiona će se sastojati od mrtvih hladnih zvezda i crnih rupa, dok će se temperatura spustiti do nivoa apsolutne nule. Kroz nekoliko hiljada milijardi godina crne rupe će ispariti i sva će se Vasiona rastvoriti u gasoviti oblak sastavljen od elektrona i neutrina. Vasiona će završiti u "Velikom zamrzavanju" (Big Chill), u ledu.

3bigchill

Ledeni kraj Vasione - "Veliko zamrzavanje"

Trenutno naučnici ne znaju koji će scenario da se desi. Količina vidljive materije nije dovoljna da zaustavi širenje univerzuma i preokrene njegov tok u sabijanje. Zbog toga su astrofizičari dugo smatrali da će se Vasiona širiti do beskonačnosti, misleći da će njen kraj ultimativno biti u  "Velikom zamrzavanju". Međutim, pre nekoliko godina astronomi su došli do zaključka da se najverovatnije 90% materije nalazi u obliku takozvane "tamne materije". Tajanstvena tamna materija, koju još niko do sada nije video, ima masu, ali je nevidljiva. Po ovoj novoj teoriji, tamna materija se nalazi oko galaksija i ne dozvoljava im da se raspadnu dok rotiraju oko svog centra. Kako još uvek ne znamo koliko ima tamne materije, teško je reći dali je ima dovoljno da zaustavi širenje Vasione i započne njeno skupljanje.

4how will the universe end t

Ma koji od ova dva scenarija bio tačan, Vasiona će sigurno umreti, skupa sa svim životima i civilizacijama koji u njoj postoje. Izgleda da ništa neće uspeti da izbegne smrt skupa sa univerzumom, čak ni civilizacije Tipa III. Iako ove civilizacije (po Kardašovu) mogu da kontrolišu energiju svojih galaksija, one neće moći da zaustave smrt Vasione.

Ovo je jedan od najvećih apsurda prirode; koliko je samo stotina miliona godina trebalo životu da iz mračnih dubina pra-okeana dospe do zvezda a tamo ga u dalekoj budućnosti očekuje neizbežna smrt.

Međutim, i ovde postoji mala šanse za opstanak. Naime, postoji mogućnost da civilizacije Tipa III (ili tzv. "galaktičke civilizacije") evoluiraju u civilizacije Tipa IV ("ekstragalaktičke civilizacija"), koje su sposobne da kontrolišu četvrti stub nauke - kontinuitet prostor-vreme. Praktično, kontrolišući svu energiju svoje Vasione, civilizacije Tipa IV će biti u stanju da "prošire" mikroskopske "crvotočine" ("wormholes") koje povezuju mnogobrojne vasione i kroz njih prelaziti iz jedan u drugi kosmos. Ukoliko budu bili u stanju da ovladaju tom praiskonskom silom koja leži u temelje univerzuma, civilizacije Tipa IV će moći da prođu kroz neki od ovih "tunela" i prešavši u drugi mehur, izbegnu nestanak skupa sa svojom Vasionom.

5Karashev Type 2

6bb

Ukoliko se to bude desilo, onda teorija svekolikosti, koja na prvi pogled nema praktičnu upotrebu, može da bude spas za inteligentni život u Vasioni.

<< Prvi deo