Kad nisu uspjeli Rusi onda će Japanci u zahtjevnu misiju na Marsove mjesece

mmxMT

Japanska svemirska agencija JAXA planira da prema Marsu 2024. pošalje Martian Moon eXploration (MMX) letjelicu sa težištem istraživanja njegovih mjeseci, uzimanja uzorka sa jednog od njih i dopremi ih na Zemlju do 2029. godine.

Misija je međunarodnog tipa i iznimno je zahtjevna. Kad stigne na odredište MMX će sa veoma male udaljenosti istraživati Fobos i Deimos te sa jednog od njih (za sada je u planu da to bude Fobos) uzeti uzorke i u specijalnoj kapsuli dopremiti ih na Zemlju. Istraživanja na licu mjesta a kasnije i uzoraka u laboratorijama na Zemlji možda nam konačno daju odgovore na pitanja porijekla Marsovih mjeseci. Jesu li to asteroidi koje je zarobila gravitacija crvene planete ili su pak nastali udarom nekog velikog nebeskog tijela u Mars u ranoj fazi njegova nastanka.

Zahvaljujući aparaturi koju će MMX ponijeti saznati ćemo mnoštvo novih informacija o nastanku svjetova, nebeskih tijela, kako u našem Sunčevom sustavu tako i oko drugih zvijezda.

Povijest ciljanog istraživanja Fobosa i Deimosa datira još iz osamdesetih godina prošlog stoljeća sa dvama ruskim letjelicama (Fobos 1 i 2), nažalost obje su otkazale prije početka ciljane misije, prva još po putu ka Marsu a druga neposredno iznad Fobosa i početka istraživačke misije. Ništa bolje sreće nije bila ni ogromna ruska letjelica Mars 96, zbog kvara rakete nosača nikada se nije ni odmakla od Zemlje. Nešto je „bolje“ prošao Phobos-Grunt (lansiran prije par godina) no dalje od Zemljine orbite ni on nije stigao. U Rusiji se govori o novom pokušaju (Phobos-Grunt-2) sa sličnim novim-starim zadatkom istraživanja „Straha i Užasa“ koja bi put Marsa trebala krenuti 2022. ili 2024. (možda i kasnije). Bilo bi zaista lijepo napokon imati ne jednu već dvije misije sa kompatibilnim ciljem istraživanja nevelikih, zagonetnih i znanstveno važnih nebeskih objekata koji kruže oko Marsa.