Povodom članka O uništenju Međunarodne kosmičke stanice LjubišaŠ je poslao sledeće pitanje: "Da li je potrebna neka prepravka, dogradnja i slično da bi ruski deo nastavio samostalno, ili npr. "sutra" ruski deo može da krene samostalno kao OS?"

issp

Evo odgovora:

Ruski deo MKS, za razliku od američko-međunarodnog može samostalno da funkcioniše na orbiti. Tehnički, ruski deo MKS može biti odvojen od ostatka stanice i da u relativno kratkom vremenskom roku nastavi let bez posebnih prepravki.

ISS Destiny Lab
Destini
MLM Nauka module - 3D rendering
Nauka
View of the bottom of Zvezda
Zvezda
Zarya from STS-88
Zarja

Jedini ozbiljniji problem je energetika, budući da za funkcionisanje svih sistema, uključujući i onih koji se koriste za ceo MKS (održavanje životnih uslova, skupa sa američkim sistemom na modulu "Destini") koristi električna energija koja je delom pozajmljena sa američkog dela MKS. Negde oko 3kW se distribuira sa američkog dela na ruski tokom maksimalnog opterećenja. Pored toga, kada modul "Nauka" bude pripojen, sa američkog dela će biti distribuirano dodatnih 8kW električne snage za njegov rad. Na MKS Rusi kontrolišu dinamičke operacije sa stanicom (korekcije orbite), a Amerikanci najvećim delom kontrolišu energetiku orbitalnog kompleksa. Potpuna energetska nezavisnost ruskog dela biće moguća posle spajanja energetskog modula NEM-1 sa sunčevim panelima snage preko 12kW.

Na ruskom delu (tačnije na modulu "Zvezda") se nalaze autonomni sistemi kontrole leta kompleksa, održavanja života, regeneracije vode, higijene, rezervoari za vodu i vazduh, frižideri sa hranom. Ono što je od kritičnog značaja je da se na ruskom delu, za razliku od američkog nalaze pogonski sistemi koji se, trenutno u sadejstvu sa teretnim brodovima, koriste za korekcije orbite MKS.

Moduli "Zarja" i "Zvezda" imaju pogonske sisteme koji se redovno dopunjuje gorivom iz "Progresa".

Zanimljivo je takodje pitanje šta je u stvari ruski deo MKS? Iako Rusi rado tvrde da je prvi modul MKS "Zarja" (lansiran 1998.) njihov, pravno posmatrano, kako je sagradjen američkim novcem ("Boing") a lansiran raketom koju je Rusija finansirala, on pripada i Rusiji i SAD. O tome govori ugovor koji su upravo danas potpisali "Boing" i "Hruničev" o produžetku resursa FGB "Zarja" do 2020. Ugovor je vredan 70 miliona dolara i na osnovu njega će stručnjaci "Hruničeva" pripremiti odgovarajuću opremu kojom će resursi najstarijeg modula MKS biti bezbedno produženi do 2020. a nije isključeno možda čak i do 2028.

Kako se upravlja svemirskom stanicom?

O uništenju Međunarodne kosmičke stanice