Astronautika: misije

Dvadesetog septembra 2015. Kina je uspešno lansirala novu raketu-nosač “Čan Čžen-6” (“Dugi marš“ - CF-6) sa dvadest malih eksperimentalnih tehnoloških satelita.

lansiranje1
lansiranje2

Lansiranje nove kineske rakete-nosača CF-6

Lansiranje je obavljeno sa lansirne rampe broj 16 kosmodroma Taj Juan u severnoj provinciji Šan Ksi. Visine 29,3m, nova kineska raketa pripada kategoriji lakih nosača koja koristi raketne motore na tečni kiseonik i kerozin. Novi nosač je u stanju da postavi na orbitu visine 700km koristan teret mase do jedne tone.

Na bazi CF-6 kineski naučnici razvijaju još dva nosača srednje (CF-7) i velike nosivosti (CF-5). Pored toga što je prvo lansiranje nove rakete-nosača, ovo je prvi kineski “ekološki” lanser koji koristi isključivo tečno gorivo. Samo dan posle lansiranja lake rakete CF-6, iz Tjan Czina je put novog kosmodroma Ven Čan krenuo brod sa stepenovima teške rakete CF-5. Njeno prvo lansiranje je inače planirano sledeće godine.

Sa dvadeset satelita, postavljen je novi kineski rekord u broju istovremeno lansiranih satelita. To je očigledan signal zainteresovanim kompanijama koje su na kosmičkom tržištu usluga lansiranja zainteresovane za jeftine nosače malih satelita. Koncepcija postavljanaj mikro-satelita na orbiti je vrlo zanimljiva. Naime, 20 satelita su podeljena u dve kategorije. Deset satelita su matični aparati klase malih satelita sa masom izmedju 100-150kg. Deset drugih aparata pripada kategoriji “nano” – i “piko”- satelita mase od nekoliko kilograma do nekoliko stotina grama. Oni su instalirani na matičnim satelitima. Na primer, jedan od matičnih aparata “Liju Lan-1”, koji je namenjen ispitivanjima vojnih tehnologija, nosi jedan nano- i četiri piko-satelita. Po izlasku na orbitu, od rakete-nosača su prvo odvojena deset matična satelita, dok će odvajanje njihovih manjih aparata uslediti tokom nekoliko sledećih dana.

Lansiranjem nove rakete, Kina je započela kvalitativno novu etapu u razvoju novih raketno-kosmičkih tehnologija. Ona obuhvata etapni prelazak sa starih nosača serije CF koji koriste toksična čvrsta goriva na savremene lansere sa tečnim pogonom i širokim rasponom korisnih tereta. Takodje, orijentacijom na tri osnovne porodice novih raketa-nosača, Kina će u godinama koje dolaze objediniti i standardizovati tri glavne raketno-kosmičke kategorije (rakete lake, srednje i teške klase). Ovaj proces ima univerzalni karakter. Laka raketa-nosač CF-6 će biti korišćšena kako za potrebe Kine, tako i komercijalna lansiranjih malih satelita za kojima je na tržištu potražnja sve veća. Srednji nosač CF-7 će biti dominatno korišćen u sferama pilotirane kosmonautike, za lansiranje teretnih brodova i manjih modula, dok će pomoću teškog lansera CF-5 Kina sagraditi nacionalnu orbitalnu stanicu i otvoriti novu stranicu u njenim planovima istraživanja Meseca.

Dragane,....baš lepo!A Marino.....baš... Pre 55 minuta