Astronautika: misije

Čitav koncept ovog projekta jeste vezan za razotkrivanje tajni. Ali i sama letilica krije neke tajne. Ne jednu nego devet! I sve su zapravo prokrijumčareni “slepi putnici”. O kakvim tajnama se radi?

tnh1

Trenuto, Nasina sonda “New Horizons” je na oko sto miliona kilometara od Plutona, i ako bog da, nastaviće svoje putovanje ka dubinama Kajperovog pojasa i posle posete Plutonu. Zanimljivo je da su neke osobe tokom montaže letilice “sakrile” neke stvarčice na letilici koja će januara 2006. poleteti kao najbrža letilica ikad lansirana. (“New Horizons” je napustio Zemlju brže nego ijedna sonda do danas, kao prvi aparat lansiran direktno na trajektoriju bega od Sunca, za šta mu je bila potrebna brzina od oko 16,5 km/s.)

Nakon što je napostila Zemlju, letilica i njeni tajni putnici, proleteli su pored Marsa (april 2006.), asteroida 132524 APL (jun 2006.) i Jupitera (jan/feb 2007, gde su nastale neke divne slike i putem gravitacione asistencije dodata brzina koja je čitav put do Plutona skratila za 3 godine!).

tnh2

Divna slika, napravljena LEISAinfracrvenom kamerom sa “New Horizonsovog” instruneta “Ralph”, prikazije fine detalje u Jupiterovoj turbulentnoj atmosferi korišćenjem svetlosti vidljive jedino uz pomoć infracrvenih senzora.

Najveći deo 8-godišnjeg putovanja posle Jupitera (od marta ’07. do decembra ’14.), “New Horizons” je proveo polako spinujuži oko ose u stanju elektronske hibernacije, javljajući se sa jednim kratkim “biiip” jednom nedeljno, i budeći se na kratko, na oko 50 dana svake godine, da bi izvršio kalibraciju instrumenata i kratka naučna ispitivanja. Tokom hibernacije, NH je nastavio da radi neke impresivne stvari, kao što je presecanje Saturnove orbite (januar ’08.), trenutak kada je postao bliži Plutonu nego Zemlji (decembar ’09.), trenutak kada je prevalio polovinu putovanja (februar ’10.), presecanje Uranove orbite (mart ’11.), prilazak Plutonu bliže nego bilo koja druga letilica (decembar ’11, ćao “Voyageri”!), i konačno slanje na Zemlju prvo slike Plutonovog meseca Harona (juli ’13.).

tnh3 Pluton i njegov najveći mesec, Haron. Kamera LORRI je u periodu od 19. do 24. jula snimila sa udaljenosti 267-262 mil. km 12 slika i pokrila jednu punu rotaciju Harona oko Plutona.

Tokom avgusta 2014. NH je preleteo Neptunovu orbitu, presekavši tako petu planetnu orbitu na svom dotadašnjem putovanju. Tada je 6. decemba sonda konačno poslednji put probuđena iz hibernacije, uz fanfare i slavlje, što smo i mi na sajtu diskretno proslavili (ja textom o tome a Saša baklavom).

Ali šta je sa 9 “slepih putnika” iz podnaslova? Evo i njih:

1. Prvi je od njih jedna persona, tačnije jedan deo nje. Radi se o pokojnom američkom astronomu koji je otkrio Plutona i stotine asteroida, Clydu Tomboaughu, tj . deliću njegovog kremiranog pepela koji je stavljen u kontejner (

tnh4Na poklopcu piše: Ovde se nalaze ostaci Amerikanca Clydea W. Tombauga, čoveka koji je otkrio Pluton i “treću zonu” solarnog sistema, sina Adelle i Murona, Patricijinog muća, Annettinog i Aldenovog oca, astronoma, učitelja, šakhivdžije, i prijatelja: Clyde W. Tombaugh (1906-1997). Ni najluđi maštar ne bi za života mogao da zamisli da će mu sudbina biti ovako darežljiva. Sedmog februara ove godine, milijardama km od kuće, proslavio je 109 rođendan.

2. CD-ROM sa više od 434.000 imena ljudi koji su želeli da “pođu u vožnju” na ovom neviđenom putovanju, i koji su se setili da na vreme apliciraju u Nasi.[1]

tnh5Američki tehničar na kosmodromu na Floridi pričvršćuje CD sa 434.738 imena.

3. CD sa fotografijama čitavog tima koji je učestvovao u projektu “New Horizons”. Na kraju krajeva, zalužili su!

4. i 5. kovanica od četvrt dolara sa Floride, koja označava državu odakle je lansiranje izvedeno, i četvrt dolara iz Merilenda, koji je označavao državu gde je letilica izgrađena.

tnh6Komemorativni “kvoter” sa Floride, neposredno pred postavljanje na “New Horizons”.

6. Mali komad materijala od ugljeničnih vlakana sa istorijske letilice “SpaceShipOne”, suborbitne kosmičke letilice koja je obeležila prvi kosmički let u istoriji jedne privatne kompanije 2004. godine.

tnh7Komadić letilice je prikačen u unutrašnjosti donje palube broda, a ima i prigodnu poruku ispisani sa obe strane.

7. i 8. Nej jedna, već DVE! Američke zastave”! Zašto – bog te pita. Moda oni s Plutona kapiraju …

9. I konačno, US poštanska marka iz 1991. godine na kojoj piše: “Pluto: Not Yet Explored”.

tnh8

[1]Nedavno sam napisao tekst o SVIM letilicama koje su do danas nosile imena ljudi u kosmos. Nije lo[e koga interesuje ...

Šta nas očekuje prilikom „fly-bya“: planovi NH za julsko fotografisanje

Zašto je tako teška komunikacija sa „New Horizonsom“?

Kako „New Horizons“ sprovodi kampanju optičke navigacije na putu ka Plutonu?

’New Horizons’ započinje prve korake faze približavanja Plutonup