Astronautika: misije

Početak korišćenja novog kosmodroma Vastočnij, nastavak reformi kosmičke industrije i predlog Federalnog kosmičkog programa za sledeću deceniju osnovna su obeležja ruskog kosmosa 2015.

Rusija ove godine planira da obavi 30 lansiranja sa četiri kosmodroma nekoliko tipova raketa-nosača (RN). Prvo rusko kosmičko lansiranje je planirano 22. januara iz raketne baze “Dombarovski”. Tada će pomoću konvertovane interkontinentalne rakete ukrajinske proizvodnje “Dnjepar” u orbitu biti izbačen satelit Kompast-3A. Sledeće lansiranje će uslediti 30. januara sa Bajkonura. U okviru još jednog komercijalnog programa. Na geostacionarnu orbitu će raketom-nosačem “Proton-M” biti postavljen satelit Inmarsat 5F-2.

Rusija planira da 2015. lansira dvanaest RN “Proton-M”, četiri nosača “Sajuz-FG” (koji nose kosmičke brodove “Sajuz TMA-M” sa ljudskom posadom prema MKS) i tri RN serije “Sajuz-2.1a”. Takodje, biće po dva lansiranja RN “Dnjepar”, “Sajuz-U” (nosi teretne brodove “Progres-M”), “Sajuz-2.1b” i “Rokot”. Konačno, po jedanput će biti lansirane rakete “Sajuz-2.1v” i “Zenit”.

protonDvanaest lansiranja u 2015 – RN “Proton-M”

Tokom ovogodišnjih lansiranja, na orbitu će biti izbačeno 49 kosmičkih aparata (uključujući četiri kosmička broda “Sajuz TMA-M” sa ljudskim posadama).

Najviše lansiranja je predvidjeno sa Bajkonura (23), dok će sa Plesecka uslediti četiri poletanja RN. Iz raketne baze “Dombarovski” planirana sa dva lansiranja.

Ako je lansiranje teške RN “Angara-A5” bilo “zvezda” ruske kosmonautike u 2014, onda će ove godine prvo lansiranje sa novog kosmodroma Vastočnij imati poseban značaj za budućnost ruskog raketno-kosmičkog programa. Decembra 2015. sa prve rampe novog kosmodroma na Dalekom istoku čija prva etapa gradnja treba da bude završena za nekoliko meseci, u kosmos će raketom-nosačem “Sajuz-2.1a” biti lansirana dva studentska satelita.

Pored ovih kosmodroma, ruske rakete će biti lansirane i sa evropskog kosmodroma u Kurru u Francuskoj Gvajani (Južna Amerika). Dva nosača “Sajuz-CT” treba da polete 2015. sa četiri satelita evropskog navigacionog sistema Galileo.

rampa

Lansirna rampa za RN “Sajuz-2” na kosmodromu Vastočnij

U okviru programa kosmičkih letova sa ljudskim posadama, Rusija nastavlja sa obezbedjenjem regularnih misija na Medjunarodnu kosmičku stanicu (MKS). Već godinama, po četiri “Sajuz TMA-M” lete na relaciji Zemlja-MKS-Zemlja, noseći članove posada MKS iz Rusije, SAD, EU, Kanade i Japana. Tako će biti i ove godine – lansiranja su planirana prema standardnoj šemi u martu, maju, septembru i novembru. Medjutim, 2015. ima nekoliko novina. Kao prvo, u martu 2015. na MKS stižu dva člana prve posade jednogodišnje misije - Mihail Kornienko (“Roskosmos”) i Skot Keli (NASA). A u septembru, u prvoj turističkoj kosmičkoj misiji od 2009. na MKS stiže britanska pevačica Sara Brajtman.

Keli-KorninekoSpremni za jednogodišnji kosmički let - Keli i Kornineko

Kao rezultat ovih novina, moralo je doći do rotacija članova budućih posada, u kojoj su obe strane – i ruska i američka - morale da žrtvuju mesta u kosmosu za svoje kosmonaute i astronaute. Na primer, u septembarskom lansiranju, medju članovima mešovite posade neće biti američkog astronauta, dok će na MKS ove godine leteti samo veterani ruskog kosmosa.

Pored kosmičkih lansiranja, biće nastavljene velike reforme ruske kosmonautike započete stvaranjem Objedinjene raketno-kosmičke korporacije (ORKK). Takodje, sa velikim nestrpljenjem se očekuje plan Federalnog kosmičkog programa (FKP) za sledeću deceniju koji će praktično odrediti smernice razvoja ruske kosmonautike ne samo u periodu 2016-2025, već i u sledećim decenijama. U FKP se očekuju predlozi od fundamentalnog značaja za budućnost ruske i svetske kosmonautike. Od odluka o budućem (ne)učešĆu Rusije u programu MKS, proerijentacije na nacionalnu orbitalnu stanicu na polarnoj orbiti, planova za gradnju novog kosmičkog broda PTK NP i super-rakete, etapne zamene lansera “Proton-M” sa nosačem “Angara-A5” i zajedničkih projekata sa Kinom do letova na Mesec. Pogoršanje ekonomske situacije u Rusiji može itekako da utiče na promene planova FKP.

U svakom slučaju, objavljivanje FKP će sigurno skupa sa prvim lansiranjem sa kosmodroma Vastočni i nastavkom reformi kosmičke industrije, obeležiti kosmonautiku 2015. u Rusiji.