Astronautika: misije

Rano ujutro u pet sati po našem vremenu, 18. decembra 2014. godine, iz Indijskog svemirskog centra Satish Dhawan - raketodrom Shriharikota, poletjela je velika raketa GSLV Mk III. Prvo je to lansiranje potpuno nove Indijske svemirske uzdanice za vremena koja tek dolaze.

Gslv-mkiii-x-14

Desetak godina pripreme za svega nekoliko minuta leta rakete i njezinog korisnog tereta kruna su napora Indijske svemirske agencije (ISRO). To je ujedno i poticaj da Indijska vlada napokon da i formalno „zeleno svjetlo" za program slanja astronauta u svemir vlastitim svemirskim brodovima. Indijcima predstoji još puno posla kako bi početkom narednog desetljeća njihovi astronauti postali postali realnost u Zemljinoj orbiti ali sada napokon imaju „vozilo" za taj put.

Aktivni let GSLV Mk III trajao je svega pet minuta za koje je vrijeme raketa dosegnula visinu od 126km. Kao koristan teret na raketi se nalazila eksperimentalna kapsula CARE (Crew Module Atmospheric Reentry Experiment), u naravi prototip zapovjednog modula budućeg svemirskog broda. Dostizanjem planirane visine leta CARE je uspješno odvojen od rakete te se nakon dvadesetak minuta padobranima spustio u vode Bengalskog zaljeva. Spasilački brodovi vrlo su brzo pronašli i preuzeli kapsulu kojoj sada predstoji „seciranje" tehničara i projektanata.

Prototip zapovjednog modula promjera je 3.1m, visine 2.7m a mase 3740kg. Tijekom leta testirani su raketni motori za manevriranje u svemiru, zaštitna toplinska obloga broda koja je izdržala temperature od preko 1500°C, elektronička i informatička oprema, sustavi veze te padobranski sustav za mekano prizemljenje. Sve se to odvijalo pri brzinama od 5300m/s (prilikom odvajanja CARE od rakete) pa do svega par metara u sekundi kolika je bila brzina modula u trenutku doticaja sa morskom površinom. Pri ovim manevrima izmjerene su i iznimno visoke G vrijednosti (13G) koje su s obzirom na plan leta i očekivane. Naravno da će profil leta sa ljudskom posadom biti značajno drugačiji a G naprezanja značajno manja kako ne bi ugrozili život i zdravlje astronauta.

Raketa GSLV Mk III (Geostationary Launch Vehicle Mark III) po svojim karakteristikama pripada skupini raketa srednje nosivosti. Poletna masa ove 43m visoke rakete promjera 4m iznosi 630t. Uz raketu su i dva „boostera" (S-200) visine po 26m, promjera 3.1m svaki sa masom od 238t. U nisku Zemljinu orbitu ova raketa može iznjeti terete mase do 10t (službeno se navodi podatak o nosivosti 8t na visinu 600km). U geostacionarnu orbitu može pozicionirati teret do 4t. Tijekom ovog leta drugi, odnosno treći stupanj rakete (ovisno o klasifikaciji) nije testiran no instalirane su kontrolne komponente u simulacijski blok koji je po svojim dimenzijama i masi potpuno odgovarao stvarnom raketnom bloku. Slijedeći let GSLV Mk III sa potpunom konfiguracijom i operativnim geostacionarnim satelitom mase preko 3t planiran je za početak 2017.

Indija obavila testiranje kapsule za let ljudi u kosmos