Astronautika: misije

Boeing X-37BU utorak 11. decembra o.g. SAD su lansirale u orbitu Zemlje “tajni eksperimentalni kosmički aparat X-37B”. To je treća “tajna misija” aparata, koji može na niskoj orbiti da radi duži period vremena. Poslednja misija je trajala 469. dana. Detalji misije su tajni, ali prema mišljenju eksperata na letelici se nalaze razni “pribori za različite obaveštajne vidove”. Rusija posebno podvlači da je ovo drugi aparat za višekratnu upotrebu, koji je sposoban za automatsko sletanje. Prvi aparat koji je bio sposoban za to je ruski “Buran”, koji se u automatskom režimu vratio na Zemlju 15. novembra 1988. godine. Razna su tumačenja potencijalne uloge aparata “X-37B”.

Interesantno da je, prema astronomskim posmatranjima (tako tvrde), orbita ovog aparata skoro identična orbiti koju ima bazni segment kineske orbitalne stanice “Tiangong 1”. Bilo je nagađanja kada će se “eksperimentalni let” “X-37B” završiti, i onda “iznenada” 17. juna 2012. godine (prema američkom vremenu), let je završen, tj. odmah posle lansiranja kineskog Shenzhou-9 16. juna 2012. godine (sa tročlanom posadom, koji se spojio sa “Tiangong 1”).

Author: Milorad Crevar