Astronautika: misije

FG-silueta

Od stanice "Fobos-Grunt" su se odvojila dva segmenta, javlja "Interfaks" pozivajući se na izjavu kanadskog stručnjaka za analizu objekata u orbiti Teda Molčana (Molczan). On je rekao da su se dva objekta odvojila od stanice još 29. novembra. U katalogu Strateške komande SAD ovi delovi stanice "Fobos-Grunt" su označeni kao 2011-065H/37947 i 2011-065G/37940.

Međutim, Igor Lisov, urednik "Novosti kosmonavtiki" tvrdi da se od aparata odvojio jedan segment veličine 15 cm i težine 700 grama i da je verzija o dva odvojena dela povezana sa greškom u posmatranjima. Odvojeni deo stanice je ušao u atmosferu 30. novembra.

Ne zna se koji deo stanice se odvojio, dok još uvek nema oficijelne vesti da se to i dogodilo.
Kineski zvanici su u međuvremeno oficejelno potrvdili da je njihov satelit “Jinghuo-1” koji je lansiran kao deo stanice “Fobos-Grunt” izgubljen.

phobos-grunt-mars-probe-skywatcher
Skywatcher Ralf Vandebergh snapped this shot of the stranded Russian Mars probe Phobos-Grunt on Nov. 29, 2011, from the southern Netherlands.

U međuvremenu, na sajtu Skywatcher objavljeni su snimci stanice "Fobos-Grunt" napravljeni krajem novembra kada se nalazila na visini od oko 270 km. Komentarišući snimke, jedan neimenovani ruski izvor je rekao RIA "Novosti” da se na osnovu ovih snimaka vidi da se aparat ne nalazi u normalnom položaju. Refleksija svetlosti sa površine aparata nije ravnomerna, menja se sa periodom od oko 20 sekundi, što znači da se aparat nekontorlisano okreće.

Svi raniji podaci su govorili o tome da je aparat održavao stabilan položaj u prostoru, bez okretanje i orijentišući se prema Suncu.

Poslednje vesti koje prenosi RIA “Novosti” kažu da su ruski kontrolori misije prestali sa pokušajima da prime telemetrijske podatke sa stanice. Oni međutim i dalje pokušavaju da prenesu kontrolnom sistemu stanice komandu na aktiviranje raketnog motora i podizanja njene orbite. Osnovni cilj je da se povećanjem visine orbite spreči (ili možda samo odloži) pad stanice.

“Kao i ranije, mi i dalje pokušavamo da uspoistavimo vezu sa stanicom, ali za sada nema nikakvih rezultata. Nastavićemo i dalje. Odustali smo od prijema telemetrije, pokjušavamo da uključimo motor. Možda će neka od komandi koje tamo šaljemo proći” - rekao je sagovornik.

Prethodni članci o FG: