Astronautika: misije

Kao što je i bilo najavljeno 12. februara komitet za odlučivanje sastavljen od planetarnih naučnika iz Nase i Ese doneo je odluku o budućoj flagship misiji ka velikoj planeti. Nažalost, odluku još ne znamo. Postoje glasine, ali zvanično saopštenje ćemo morati da sačekamo još koji dan. Stvari su se u poslednjem trenutku zakomplikovale i zajednička odluka može biti veliko iznenađenje za sve.

Kliknite na slike

evropa3

EJSM - U Jupiterovom sistemu od 2026 godine

titan3

Brodić u moru Kraken na Titanu 2030 godine

titan3b

TSSM - Ulazak u orbitu oko Saturna 2029 godine

Istog dana Nasa je objavila dokumente u kojima do najsitnijih detalja opisuje misije EJSM (misija ka Jupiteru) i TSSM (misija ka Saturnu). Dosta toga je bilo poznato i ranije, izvršene su male prepravke i ubačene nove ilustracije. Ostaje žal za manjokm kvalitetnih ilustracija i video animacija. No, to će sigurno biti ispravljeno u narednom periodu.

Nakon tri dana čitanja preko 900 stranica mogu da kažem samo jedno. Kapa dole svakome ko je učestvovao u projektovanju ovih misija. Pripreme jesu vršene godinama, ali složenost projekta je neverovatna. Izuzetna preciznost potrebna je za ostvarenje svih naučnih ciljeva misije.

Rusija je prošle nedelje objavila svoje planove istraživanja Jupitera i male Evrope. Lender i orbiter bi krenuli ka Jupiterovom sistemu 2017. godine, 5 godina kasnije ušli u orbitu a marta 2024. lender bi se spustio na ledenu površinu Evrope. Veliko je pitanje hoće li ovi planovi Rusije uticati na odluku Nase i Ese. Tri scenarija su pred nama.

Najverovatnije će se ispostaviti da je ovo prazna priča, blef kao i mnogi drugi do sada, ne bi li se stekao utisak da Rusija ne zaostaje u svemirskim planovima za Evropom i Amerikom. Drugi scenarijo je najmanje moguć. Rusija izdvoji velika novčana sredstva i prva pošalje robotizovanu sondu na Evropu, kao u Odiseji Artura Klarka. Poslednji scenario je najzanimljiviji i ja svakako navijam za njega. Nasa i Esa se odluče za misiju ka Jupiteru i na jednom od svoja dva orbitera ponesu i ruski lender. Kakva bi to avantura bila.

Zanimljivo je i to da su usled novčanih problema u okviru Mars projekta znatno smanjena sredstva u narednih nekoliko godina za razvijanje pobedničke misije.

Pogledajte detaljan predlog misije ka Jupiteru i ka Saturnu. Imajte u vidu da je dugačak put od ideje do realizacije bilo koje planetarne misije. U ovom slučaju taj razvojni put trajaće duplo duže nego obično, čak 10 godina. U tom periodu dosta toga se može promenuti na bolje ili na loše.

Europa Jupiter System Mission Final Report