Astronautika: misije

29. novembar. 2009.

Down_ponovo1

Pre nekih dvadesetak dana, 13. novembra, Nasina svemirska sonda na jonski pogon, DAWN, po drugi put je ušla u Asteroidni pojas, ali ovog puta tu će i da ostane. DAWN je prvi put uleteo u pojas (za čiju bližu granicu uzimamo najveću udaljenost Marsa od Sunca, 249.230.000 km) krajem juna 2008. godine. Tada je u pojasu ostao 40 dana pre nego što ga pažljivo proračunata orbita odvela bliže Suncu od maksimalne udaljenosti Marsa[1].

Ovog puta, Dawnova orbita će ostati unutar hipotetičke granice Asteroidnog pojasa i ostaće tu do kraja misije - DAWN će postati prvi veštački leteći objekat koji će ostatak veka provesti u Asteroidnom pojasu.

Zadatak misije 1.098 kg teške letilice DAWN jeste randevu sa Vestom i Ceresom - najmasivnijim članovima Asteroidnog pojasa - Vesta je asteroid, a Ceres planeta patuljak. Cilj ove 8-godišnje misije, tokom koje će se prevaliti preko 4,9 milijardi kilometara, predstavlja traženje odgovora na pitanja vezana za formiranje našeg solarnog sistema. Nasina bespilotna letilica DAWN biće prva u istoriji koja će da uđe u orbitu dva planetna tela tokom samo jedne misije. DAWN je trenutno 618 dana udaljen od svog prvog cilja, asteroida Veste. Kako ga on trenutno vidi, vidi se na jednoj od donjih slika.

DAWN je 1,02 AJ udaljen od Zemlje (153.100.000 km), ili 383 puta udaljeniji od nas od Meseca. Radio-signalu, koji kroz svemir putuje brzimom svetlosti, treba 17 minuta da odleti do letilice i vrati se na Zemlju.

Down_ponovo2

Down_ponovo3

Down_ponovo4

Down_ponovo5

[1] Ta orbita je bila takva da je 8. avgusta 2008. letilica dosegla najdalju tačku od Sunca - 1,68 AJ.

Prethodni članak o ovoj misiji:

Jonski valjak nastavlja da melje