Astronautika: misije

Tko prvi njemu grumen i/ili djevojka na Mjesecu

covjek na mjesecu XXIc

Ove godine obilježiti ćemo pedesetu obljetnicu spuštanja prvih ljudi na Mjesec. Dvanaestero njih hodalo je, skakalo, vozilo se po površini našeg prirodnog satelita.

U to vrijeme, krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća veći je broj letjelica oblijetao oko Mjeseca, tresnuo ili se meko spustio na njegovo tlo, robot roveri prokrstarili su nekoliko desetaka kilometara i to je bilo to za dugo vrijeme. Zadnjih petnaestak, desetak godina Mjesec se ponovo vratio u žižu zanimanja. U njegovo istraživanje uključio se veći broj zemalja pa čak i privatne tvrtke, udruge.. No kada će ponovo čovjek na Mjesec?!

covjek na mjesecu XXIa

Sustavno se za to pripremaju kinezi i oni će u narednom desetljeću zasigurno koračati njegovom površinom. Htjeli bi to i rusi ali teško da sa sadašnjim stanjem ekonomije i tehničke pripreme to mogu ostvariti. Amerikanci su godinama bauljali od Marsa do asteroida izbjegavajući Mjesec u svojim planovima. No to se nedavno promijenilo. Dopredsjednik SAD, Mike Pence objavio je krajem marta (26.03.2019.) kako amerikanci moraju i mogu na Mjesec do 2024. godine. Prva žena i prvi muškarac u ovom tisućljeću na Mjesecu biti će amerikanci, njegove su riječi koje su prenjeli svi svjetski mediji. Izazvalo je to nemalu nevjericu kako stručne javnosti, medija, NASAe..

Potonji realno nisu spremni za pet godina to načiniti, ipak Pence je i tu pronašao „izlaz“; „Ukoliko to nemogu načiniti državne institucije – načiniti će privatne kompanije“! Računa se sa novim, velikim raketama koje bi bile sposobne osigurati takvu misiju (misije). Priprema se i nevelika svemirska postaja u Mjesečevoj orbiti. Da sve ovo nije bez pokrića treba pogledati i vojni establišment SAD koji je osnovao novi rod vojske – svemirsku komandu, svemirske snage. Istovremeno SAD se suočavaju sa gubitkom globalne projekcije svoje snage na račun rastućih potencijala Rusije i Kine.

covjek na mjesecu XXId

Znanstveno-tehnološki iskorak ka Mjesecu osigurao bi im (bar je tako takvo razmišljanje) novo liderstvo u svemiru, čitaj vrhunske tehnologije, projekcija vojne sile u svemiru i gospodarski benefit. Neovisno o razlozima zaokreta u pilotiranom svemirskom programu SAD nove ljudske stope na Mjesecu nešto su što samo možemo pozdraviti i zaželjeti astronautima sreću na putu, a nju će itekako trebati.

covjek na mjesecu XXIb

-1 #1 dragant 04-04-2019 09:17
2024. je tako blizu i sumnjivo deluje da će čovek ponovo biti na Mesecu do tada. S druge strane ako pogledamo da je Apolu trebalo malo više od 10 godina, onda najavljenih 5 godina, nije nerealno. Posebno što se sada raspolaže sa jačim i pouzdanijim raketama za dosezanje orbite i dalje, daleko naprednijom i proverenom svom svemirskom tehnikom, elektronikom naročito, većim brojem kompanija koje mogu da ponude šta je potrebno. Sumnjivije je da će se čovek iskrcati na Mars do 2028.

Ovde smo pre par meseci pričali da je smislenije da Mesec bude prva stepenica, pa tek onda Mars. Odluka NASE, prvo Mesec pa Mars je novina. Verovatno proistekla iz realnijeg sagledavanja ali i zbog Kineza (sa ili bez Rusa) i pretnje da oni budu prvi u 21. veku koji bi se spustili na Mesec, možda postavili svemirsku stanica oko Meseca i sa perspektivom baze na Mesecu. Geo(Lunarno) politčki gledano Mesec je značajniji od Marsa.