Astronautika: misije

Prošlog petka (22.02.2019.) NASA je dala dozvolu SpaceX-u da njihova pilotirana verzija svemirskog broda Dragon smije poletjeti ka ISSu u automatskom, nepilotiranom režimu.

dragon crew on the iss

Radi se o povijesnoj odluci i dugo očekivanom trenutku u SAD. Od umirovljenja space shuttleova 2011. nazočnost amerikanaca u svemiru događa se samo zahvaljujući suradnji sa „ljutim neprijateljem“ – Rusijom, odnosno ruskim Soyuzima. To se razdoblje bliži kraju jer se tijekom ove godine pripremaju misije SpaceX-ova Dragona ali i Boeingova Starlinera. Dragon u verziji namjenjenoj za prijevoz sedmero astronauta u svemir i natrag na Zemlju poletjeti će u punoj radnoj konfiguraciju uključivo i jednu „humanoidnu ispitnu lutku“ (neki izvori pominju više njih) prema ISSu 02.03.2019. a na Zemlju se vratiti 08.03.2019.

Ovaj će let biti identičan po redosljedu i planu događanja kao i prvi pilotirani let koji će uključivati dva astronauta kasnije tijekom ove godine.

starliner vjezbe na zemlji

Hans Koenigsmann, dopresjednik SpaceX-a izjavio je kako očekuju puni uspjeh misije te kako je ovo izniman trenutak za SpaceX ali i astronautiku SAD. NASAin William Gerstenmaier zadužen za letove čovjeka u svemir smatra da ništa neće raditi „baš kao u teoriji“. Upravo je to ono što očekujemo od ove misije, da uvidimo sve probleme i moguće otkaze opreme a posebice nam je važna procedura pristanja, spajanja i odvajanja od ISS kao i siguran „pakleni silazak“ iz svemira na Zemlju. Tek kada budemo potpuno sigurni poslati ćemo ljude u svemir pilotiranim Dragonom, kroz nekoliko mjeseci.

Kako su u ovakvim projektima uvijek moguća, izgledna, kašnjenja NASA se za svaki slučaj osigurala nedavno kupivši od Rusije mjesto na Soyuzu za još jednog astronauta.

Smatram kako je sada samo pitanje tjedana ili mjeseci do pune operativne uporabe Dragona a nešto kasnije i Starlinera. U tom trenutku amerikancima će let u svemir ponovo postati dio tehnološke svakodnevnice te im omogućiti daljnji prodor prema Mjesecu, asteroidima, Marsu ili kamo ih već odvedu (zasad anemično nejasni) planovi za budućnost.

0 #2 dragant 04-03-2019 23:45
Meni se ne čini da je baš istorijsko, barem na za sada i ne za ostali deo sveta. Jeste značajno za Amerikance, da imaju svoju raketu za orbitu. Impresivno je sletanje prvog stepena a i kompletan dizajn je lep. Za sada raketa omogućava slanje posade i tereta na svemirsku stanicu i vraćanje istog na Zemlju. Takava tehnologija, upakovana drugačije, ali vrlo pouzdana, postoji preko dve decenije i redovno je u upotrebi. Ako se Američka tehnologija pokaže pouzdanom i značajno jeftinijom po pitanju iznošenja tereta u srednje i više orbite, od dosadašnje, onda to jeste napredak.
Accu