Astronautika: misije

NASAina letjelica OSIRIS-REx u Novogodišnjoj je noć,i nakon dvadeset i sedam mjeseci leta, uspjela u pomalo bizarnom poduhvatu; ući u stabilnu orbitu oko malenog asteroida 101955 Bennu. Nebesko tijelo tri puta manje od planine Učka gotovo beznačajne gravitacije bilo je pravi navigacijski izazov za ekipu koja je radila plan i program leta. Svaka, čak i najmanja nepreciznost u radu motora dovela bi do promašaja susreta sa asteroidom promjera 575m a još je teže i zahtjevnije bilo filigranski precizno „pogoditi vrijeme i impuls“ sigurnog ulaska u stabilnu orbitu na svega 1.75km od njegove površine.

Bennu 101955

OSIRIS-REx lansiran je rano ujutro po našem vremenu 09. rujna 2016. s raketodroma Cape Canaveral na Floridi raketom Atlas V na višegodišnje putovanje od nekoliko stotina milijuna kilometara s ciljem istraživanja potencijalno opasnog asteroida te dopremanja uzoraka materije (0.06 – 2.00kg) s njegove površine na Zemlju 24. rujna  2023. godine. Uzimanje uzoraka s asteroida posebna je inženjerska priča. Tehnički gledano letjelica nema opremu za slijetanje na površinu Bennu-a, ona će se površini približiti na svega dva do tri metra (svim tim operacijama upravljati će računala na letjelici, Zemlja će biti predaleko za bilo kakovu intervenciju u realnom vremenu) a tada će robotička ruka (TAGSAM) komprimiranim zrakom „raketirati“ tlo asteroida i pri tomu podignuti određenu količinu materije koja će se prikupiti posebnim sustavom te ubaciti u kapsulu za povratak na Zemlju.

Letjelica mase 2110kg, dimenzija 2.44x2.44x3.15m (sa otvorenim fotonaponskim panelima dužina iznosi 6.2m) koštala je 800 milijuna USD a tome valja pribrojiti još gotovo 200 milijuna USD koliki je trošak lansiranja raketom Atlas V.

OSIRIS REx artist rendetion OSIRIS REx artist rendetion sample colection

Detaljno istraživanje ovakvih nebeskih tijela iz neposredne blizine ključno je za razumijevanje nastanka i evolucije objekata u Sunčevom sustavu. U cijeloj priči oko asteroida i kometa nesmijemo smetnuti s uma kako je popriličan broj robotiziranih teleskopa, letjelica i druge znanstvene opreme na Zemlji i u svemiru usredotočen upravo na njih. Ne bez razloga i ne (uvijek) samo sa znanstvenim interesom. U pozadini ovakvih misija gotovo bez iznimke stoji vojni kompleks kojem je u resoru i borba sa nebeskim tijelima potencijalno opasnim za naš planet, nakon toga slijedi interes novca (rudna bogatstva na asteroidima) a tek na trećem mjestu dolazi znanost.

OSIRIS REx instrument deck

Kako bilo, Bennu je sada na višegodišnjem repertoaru bogatog znanstvenog seta instrumenata letjelice OSIRIS-REx kojeg čine tri kamere, dva laserska instrumenta, četiri spektrometra, robot-ruka sa mehanizmom za uzimanje uzoraka a na samoj letjelici nalazi se i mikročip sa imenima ljudi koji su prije nekoliko godina putem „pošalji moje ime“ edukacijskog paketa misije upisali svoje ime i/ili poruku te na taj način simbolično učestvuju u ovoj velikoj znanstvenoj odiseji.

bennu arena osiris rex