Astronautika: misije

U novembru 2014, mali lender pod imenom 'Philae' otkačio se od evropskog orbitera 'Rosetta' i spustio se na dolazeću kometu Čurjumov-Gerasimenko. 'Philae' je je trebala da ispali salvu harpuna i pričvrsti se za površinu, ali stvari nisu išle kako je planirano. Lender se odbio od tlo, tumbao se skoro odletevši u kosmos, i na kraju završio u debeloj senci jednog useka, o čemu sam napisao e-knjigu od 99 strana. Odatle nam je poslao divne sporedne nagoveštaje o tome gde se krije.

Slike su nam otkrile izdrobljemu hrpu nazubljenih stena toliko čudnih da niko nije mogao da odredi ni šta je gore a šta dole. Ljudi su počeli da sastavljaju slike u panorame kako bi stvorili nešto manje zbunjujuće, i to je pomoglo – ali malo. Na kometi 67P nema onih osobina atmosfere koje našim očima, koje su tokom evolucije stekle sposobnost da procenjuju daljinu, tako da sve ima iste oštre kontraste. To, i činjenica da je površina tako oštra, čine slike gotovo fraktalnim.

Evo rezultata:

f3
Ova 'Filina' panorama komete 67P je napravljena od nekoliko slika. Boju i dubinu je dodao Mattias Malmer, 3D tehnički direktor. (Veća slika.)

Ovakva slika nam svima može da pomogne da pejzaž dobije malo života i da ga shvatimo makar za nijansu bolje. Uvek se treba setiti da se radi o kometi, koja šiba solarnim sistemom i o kojoj do juče nismo znali ništa...

f2

f3
Gornja slika je što se kaže 'sirova',onako kako ju je lender video i poslao na Zemlju. Donja je obrađena, obojena, i sa dubinom koju je dodao Malmer.

Kometa 67P se sada nalazina oko 6 AJ od Zemlje, negde iza Jupitera. Gledano sa Novog Beograda, nalazi se negde u sazvežđu Vage, a magnituda je oko 23,5.

f4
Live Position and Data Tracker

Naučni rezultati Philae: kometa 67P je hrskava spolja a mekana iznutra

'Rosetta' blog 17: Adios „Philae“!

ROZETA JE PRONAŠLA „PHILAE“ NA KOMETI 67P

Planovi za okončanje misije „Rosetta“: odabrano mesto sletanja i vreme

Philae se probudila

Lender “Fila” se javio sa komete!

AMBICIJA - Zašto je važna Rosetta?

'Rosetta' već vidi oblik svog cilja