Astronautika: misije

Rusija je jednom raketom-nosačem "Sajuz-2.1A" 14. jula 2017. sa Bajkonura u kosmos lansirala 73 satelita proizvedenih u pet država.

To je najveći broj kosmičkih aparata ikada lansiranih ovim tipom rakete-nosača. Podsećamo, pre nekoliko nedelja je Indija jednom raketom lansirala rekordan broj kosmičkih aparata - ukupno 103 satelita.

Za razliku od indijskog rekordnog lansiranja, ruska raketa je pomoću svog gornjeg potisnog bloka "Fregata" kompanije NPO "Lavočkin" etapno, na nekoliko različith orbita postavila po grupama 73 satelita. Bio je to svojevrsni kosmički balet "Fregate" koja je sedam puta pomoću svog raketnog motora menjala orbite.

kanopus

Satelit "Kanopus" sa sklopljenim sunčevim panelima (desno) i propratni mali sateliti u plavim kontejnerima na tegljaču "Fregata" (u prednjem planu) za vreme predstartnih priprema na kosmodromu Bajkonur.

lansiranje

Raketa "Sajuz-2.1A" kreće sa Bajkonura sa 73 satelita

Osnovni korisni teret koji je prvo iskrcan na orbitu visine 522 x 478km i nagiba 97.44 stepeni je ruski satelit "Kanopus-V-IK" namenjen snimanju zemljine povr{ine, otkrivanju novih resursa i praćenju {umskih požara. On se nalazio na vrhu potisnog raketnog bloka, tegljača "Fregata" koji je za formiranje radne orbite satelita "Kanopus" obavio prva dva paljenja svog raketnog motora. Zatim su usledila dva nova paljenja motora (impulsi 3 i 4), posle čega su na kružnu orbitu visine 600km i nagiba 97.61o postavljena prvo pet, a pet minuta kasnije jo{ 19 malih satelita. Posle dva nova paljenja motora (impulsi 5 i 6), "Fregata" je krenula natrag, i na dve nove orbite parametara 485 x 477 i 482 x 450km postavila poslednju partiju od 48 mala satelita tipa Dove (Flock-2D).

Satelit "Kanopus" ima masu od oko pola tone, dok su ostali "propratni" takozvani "kjub"-sateliti izrađeni u Rusiji, SAD, Nemačkoj, Japanu i Norveškoj, namenjeni mapiranju zemljine površine i ispitivanju kosmičkih tehnologija, imali mase između 4 i 120 kg.

Poslednja korekcija orbite (impuls broj 7) je obavljen ubrzo posle toga, i oko devet časova posle lansiranja sa Bajkonura, "Fregata" je uletela u guste slojeve atmosfere iznad Indijskog okeana.