Astronautika: misije

OSIRIS-REx (Origins Spectral Interpretation Resource Identification Security - Regolith Explorer) je svemirska sonda od NASE koja je juče startovala sa Atlas-V raketom. Cilj ove sonde je asteroid (101955) Bennu, na koji sonda treba da se spusti, da uzme probe i da ih donese na Zemlju. Bennu je asteroid koji se uglavnom sastoji od ugljenika, pa mu je površina sasvim crna. To je najčešći tip asteroida, klasifikovan kao C-tip.

Bennu

Samo par dana pre starta rakete Atlas-V, eksplodirala je raketa Falcon-9 sa 200 miliona dolara vrednim satelitom AMOS-6. Odmah je objavljeno da to neće uticati na datum starta rakete sa OSIRIS-REx sondom. Srećom, ovaj put je start obavljen besprekorno i sonda se nalazi planski na svom putu.

Posle New Horizons i Juno, OSIRIS-REx je treća svemirska sonda programa „New Frontiers“. Odluka o misiji je doneta 2011. godine, kada je prihvaćen ovaj program. Na žalost, program “Venus-In-Situ-Explorer“, koji je trebao da istrazi atmosferu i tlo Venere, tom prilikom nije prihvaćen. Još u oktobru 2015. godine gradnja sonde je završena i od tada je bila testirana. Sonda je četvrtastog oblika, 3,10 m široka i 2,72 m visoka. Sa obe strane sonde se nalaze kvadratni dodaci sa solarnim ćelijama veličine 8,5 kvadratna metra. Za komunikaciju sa Zemljom, sonda ima paraboličnu antenu sa prečnikom od oko dva metra i još dve antene.

Godinu dana posle starta, OSIRIS-REx će ponovo da proleti pored Zemlje, kako bi uz pomoć „Swing-by“ dobio na brzini. Do 12. septembra 2018. godine, sonda će da dođe u blizinu asteroida Bennu i posle faze približavanja od 68 dana, ući će u njegovu orbitu na visini od oko 5 kilometara, odakle će da mapira površinu asteroida. Osim toga, OSIRIS-REx će da izmeri takozvani „Jarkovski-efekat“. To je uticaj različite jačine zagrevanja površine asteroida na njegovu putanju. U toku 500 dana posmatranja, orbita sonde će da se postupno smanjuje do 700 metara. A zatim će mu se sonda još vise približiti, kada će da otvori svoj mehanizam za skupljanje uzoraka i uzeće najmanje 60 grama regolita. Ovi uzorci će se nalaziti u  kapsuli za povratak. U martu 2021. godine, OSIRIS-REx će da krene na put prema Zemlji i izbaciće kapsulu za povratak u blizini Zemlje, koja će da se u septembru 2023. spusti na Zemlju u blizini “Utah Test and Training Range” (vojna oblast za testiranje i trening u zapadnom delu pustinje Utah).

Ovaj asteroid veličine 325 metara, je interesantan i zbog studije koju je napravila Andrea Milani još 2009. godine, kada je proračunala seriju mogućih sudara ovog asteroida sa Zemljom u vremenu od 2169. godine do 2199. godine. Verovatnoća ovog udara zavisi od do sada još nedovoljno poznatih fizikalnih svojstva asteroida, ali za sada se verovatnoća udara nalazi na 0,07%.

Uskoro kreće sonda za uzimanje uzoraka tla sa asteroida