malaastronomija

logo

Međunarodna je godina astronomije, red je da se malo ponovimo. Otišli smo u Teleskop Centar da vidimo šta ima da se kup. Opremu nam predstavlja Kiš Lajoš, Lajči:

PLANETARIJUM- KOPERNIKUS

prva

Maketa Sunčevog sistama, koja se podešava pomoću kurble.
Model sadrži unutrašnje planete Sunčevog sistema, Mekur, Veneru i Zemlju sa Mesecom.
Jedan okret kurblom, odgovara kretanju objekata, tokom jedne nedelje. Mogu se posmatrati faze Meseca i Venere, zatim, Pomračenja Sunca i Meseca i kretanje Sunca po Zodijačkim znakovima.

SUNČANI SAT (PRSTENASTI)

mode-ring-am00

Prstenasti Sunčani sat "kralj Sunčanih satova". Ovim sunčanim satom, može se vrlo tačno, očitati mesno vreme i bez usmeravanja!
Pomoću njega se upoznajemo sa nebeskom mehanikom (trodimenzionalno)

Postoje dva modela: aluminijski i kartonski

Oba modela pružaju izuzetno zadovoljstvo kod očitavanja mesnog vremena i mogu da posluže kao idealan poklon! Potrebno je samo podesiti mesne koordinate i odmah se može očitati tačno mesno vreme +/- 5 minuta tačnosti.

Izrađuju se na Engleskom, Nemačkom i Francuskom jeziku.

GALILEI-TELESKOP

mode-galilei-am-1

1609 godine Galileo Galilej napravio je svoj prvi teleskop, koji je "pronađen" godinu dana ranije! Svojim teleskopom ,prvi je posmatrao kratere na Mesecu,faze Venere Jupiterove satelite... U to vreme ovo je bila senzacija, i smatra se da je ovo u stvari početak savremenih Astronomskih posmatranja.

"Sa replikom Galileovog teleskopa (12x uvećanje 78 cm dužina) hteli smo u godini astronomije da podsetimo na ovo Remek Delo Galileja i da podstaknemo mlađe amatere na posmatračko bavljenje Astronomijom." Kaže za AM Lajoš Kiš iz Teleskop Centra.

U ovom kompletu, nalazi se model (kartonski ) koji je ,,pozlaćen,, i preliva se u 5.boja. Tu je stakleno sočivo, replika jedinog preostalog sočiva iz tih vremena, koje je bilo vlasništvo Cosimo de Medicia drugog i izloženo je u Firenci u muzeju: Museo Di Storia Della Scienza.

KEPLEROV TELESKOP

mode-kepler-am-1

Repliku je izradio dr. Kulin Đerđ. Radi se o Keplerovom Teleskopu 40/450 sa ahromatskim sočivom i okularom f15 mm (Plossl ). Može se dobiti i u opcionalnoj veličini 72/600.

Gotov teleskop ima uvećanje od 30x i daje oštru sliku bez aberacija .

SUNČANI PROJEKTOR

mode-sonnenproj-am-1

Ovaj kartonski model pomoću ahromatskog sočiva omogućava projekciju Sunca.

Projektor funkcioniše tako, što se pristiglo Sunčevo svetlo, pomoću specionalnog ogledala (slično Cassegrain Ogledlu) produžuje na 6 metara gde se dobija oštra slika Sunca prečnika oko 6 cm na kojoj se vrlo lepo mogu videti pege. Za sasatavljanje projektora, koje je inače vrlo jednostavno, potreban nam je samo običan lepak za papir!

NEWTON -Model

mode-newton-am-1

Proizvod Nemačke Astro-Medije.

Radi se o Dobson Teleskopu čija duša je sferno ogledalo debljine 6 mm prečnika 70mm i Fokusa 450 mm. Optika je Baader, sa kvarcnom zaštitom. Sekundarno ogledalo je debljine od 2 mm 20X 28 mm.veličine. Okulari su od Acryl sočiva 9x 15x i 30x uvećanja.

Ovaj čvrsti kartonski set 100% o mogućava posmatranje kratera na Mesecu, Jupiterove satelite (a nazire se i Saturnov prsten) pa čak i Titan. Razdvaja i mnoge dvojne zvezde. Za sasatavljanje modela ,potreban je samo običan lepak za papir.

Mišljenja Kupaca:
"Teleskop je izuzetno lep, ali zaista! Ko ga je do sada video nije ostao ravnodušan. Sastavlja se veoma lako, sve je pojednostavljeno tako da sastavljanje pričinjava pravo zadovoljstvo. Kada se postavi tubus tek se onda vidi da je dosta masivan i da odlično leži u nosaču. Uz tubus idu i tri maske za senčenje unutar samog tubusa a ima mogućnost podešavanja ogledala (kolimacija). Prvo probno posmatranje nam je bilo po danu, iznenađujuće dobra slika. Boja po rubovima uopšte nema, čak vrlo dobra! Drugo posmatranje, Mesec, uvećanje 25X vide se krateri, slika je odlična sa bezbroj detalja. Već pri većim uvećanjima primećuje se blago zatamljenje ali je slika i dalje dobra. Treće posmatranje, Saturn. Ovo je već bilo malo problematično nazire se prsten ali se ne vidi najbolje, ovako iz ruke slika nije baš najbolja ali se zato videi da se radi o prstenu."

Na kraju da zaključimo,

Zašto je dobar ovaj teleskop? Prevashodno za upoznavanje Astro-Amatera sa nebeskim lepotama. Zatim ,da se vidi kako funkcioniše jedan teleskop, kako se podešava ( kolimira ) ogledalo....

Sigurno da ovo nije instrument za neko ozbiljnije bavljenje astronomijom, ali svakako može pomoći u „prvim koracima".

SEKSTANT i SPEKTROSKOP