Astronautika: istorija

Prvi čovek koji je šetao svemirom je Aleksej Arkipovič Leonov u vreme čuvene trke za svemir Sovjetskog Saveza i Amerike. Uspešno se prošetao van letelice 18. marta,1965. godine, za vreme misije Voskhod 2. Sledeću šetnju je izveo Amerikanac Edvard Vajt za vreme misije Gemini 4, 03. juna, 1965. godine. Danas, izlazak astronauta u otvoren svemir više ne predstavlja atrakciju kao nekada, sem za prave ljubitelje koji mogu sve to da posmatraju uživo preko nekoliko sajtova. Rusija, SAD i Kina su jedine države koje su do sada bile uspešne u izlasku u otvoreni svemir, mada se astronauti iz Kine nisu našli na listi prvih 30 sa najdužim EVA vremenom (eng. EVA, extra-vehicular activity, izlazak u otvoreni svemir).

eva2

sunita

Sunita Viliams

Šetnja u svemiru obično traje obočno između 5 i 8 sati u zavisnosti od planiranog posla ili popravki koje treba obaviti. Osiguravanje astronauta se vrši sa sigurnosnim kablovima. Postoje i posebni uređaji, rakteni pojasevi, koji rade na principu mlaznica i služe za spasavanje astronauta u slučaju opasnosti kada na drugi način to nije izvodljivo.

Na priloženoj listi kosmonauta sa odgovarajućim brojem izlazaka u svemir se nalazi i Sunita Vilijams, američki astronaut slovenačkih korena i bivši oficir u ratnoj mornarici. Ona je na sedmom mestu u ukupnom vremenu provedenom u svemiru od 50 sati i 40 minuta. Na prvom mestu je član FKA (Federalna Kosmička Agencija) Anatolij Solovjov sa ukupnim vremenom od 82 sata i 22 minuta. Približno rečeno, ukupno je proveo u svemiru više od 3 dana 10 sati.

Sunita Vilijams

Sve navedene šetnje obavljene su u orbiti oko Zemlje. Prvu šetnju u dubokom svemiru izveo američki astronaut Al Vorden u okviru misije Apolo 15 tokom povratka iz Mesečeve orbite ka Zemlji, da bi pokupio kanistere sa filmom. Naredna dva takvapoduhvata su takođe izveli astronauti Apolo misija 16 i 17, i to su jedine šetnje u dubokom svemiru.

Spisak prvih 10 astronauta sa EVA i ukupnim vremenom u svemiru
8 Stiven L. Smit NASA 7 49:48
9 Majkl Fink NASA 9 48:37
10 Stiven G. Bouen NASA 7 47:18

NASA EdWhite onEVA

Pedeset godina od prvog čovekovog izlaska u otvoreni kosmos

Ivana Pozder
Author: Ivana Pozder
Ivana Pozder rodjena je 23. 05. 1982. godine. Završila master grafičkog inženjerstva i dizajna na FTN, Novi Sad. Zaljubljenik u astronomiju od kako je prvi put kročila u planetarijum. Lagano nalazi svoje mesto u popularizaciji nauke.