Astronautika: istorija

pdf

VOJADŽERI

NAJVEĆI PUTNICI U ISTORIJI

Svakako jedno od najvećih pregnuća koje su čovekov mozak i tehnologija ostvarili u svojoj dugoj istoriji pokušaja razumevanja prirode i sveta oko sebe jeste i jedna, u to vreme ne tako pretenciozna kosmička avantura, poznata kao 'Grand Tour' – Veliko putovanje letilica 'Vojadžer' (engl. Voyager – putnik). U septembru ove godine sonde su ušle u svoju petu deceniju.

Vojadzeri

Kada je 1971. godine počelo da se razmišlja o naučnim aspektima ove spektakularne misije, NASA je morala da između grupe od preko 500 naučnika, koji su upravljali raznih naučnih programa, izabere samo njih 108. Oni su bili predstavnici 36 obrazovnih institucija (univerziteta i viših škola) i laboratorija iz SAD i drugih zemalja sveta[1]. Odabrani naučnici su zatim podeljeni u 13 timova koji su odabrani za sprovođenje nezavisnih istraživanja u okviru buduće misije.

U to vreme, 'Vojadžeri' su u tehničkom smislu bili najnaprednije tvorevine koje je ljudska ruka ikada proizvela. Sâme letilice su građene punih 5 godina, ali kada su nakon dvanaestogodišnjeg funkcionisanja uspešno izvele sve svoje prvobitno zacrtane zadatke, i plus toga posetile dve spoljne divovske planete, Uran i Neptun, krv, znoj i suze inženjera i naučnika koji su to izveli višestruko su se isplatili. Svet je konačno ugledao takvu sliku solarnog sistema o kojoj niko do tada nije ni sanjao.

NASA je kosmičke sonde-blizance 'Vojadžer 1' i 'Vojadžer 2' lansirala tokom leta 1977. godine sa uzletišta Kejp Kanaverala, sa Floride, u razmaku od samo 16 dana. Kao što je još na početku bilo predviđeno, prioritetni zadatak im je bio da iz neposredne blizine prouče Jupiter i Saturn, Saturnov prsten, kao i veće satelite ovih planeta, s naročitim akcentom na tajanstveni Titan.

Kako su letilice tokom godina napredovale kroz Sunčev sistem, tako je daljinskim komandama sa Zemlje vršeno softversko reprogramiranje njihovih zadataka, omogućavajući izvršavanje daleko složenijih zahteva nego što je primarno bilo zacrtano u vreme poletanja. Umesto misije kojoj je u planu bila posete dvema planetama, uspeli su da je modifikuju u ekspediciju u koju su uključene četiri planete, a umesto planiranih 5 godina, životni vek sondi je produžen na 40 i više godina.

'Vojadžeri' su uspeli da istraže sve četiri džinovske planete našeg sistema, 48 njihovih satelita kao i neobične sisteme prstenova i magnetskih polja koje svaka od ovih planeta ima, potvrdivši da do tada praktično ništa nismo znali o njima.

Sve do pre koju godinu ove letilice su slale obilje korisnih podataka sa ivica heliosfere, same granice solarnog sistema. Danas su tako daleko, da do nas stižu tek slabi signali o ultraljubičastim izvorima među zvezdama i ništa više...

[1] To su: Kanada, Danska, Nemačka, Francuska, Švedska i Velika Britanija.

Preuzmite e-knjigu u PDF formatu
(56 strana, 5,3 MB)

pdf

voyagerART

+1 #4 Danijel Reponj 12-12-2017 23:38
Ma znam, to je kao i što su radio teleskopima slali poruke u svemir. Nitko ih nikada vjerojatno neće primiti, to je više zato što smo to mogli napraviti pa smo napravili. Da bi zadovoljili svoju taštinu ili što već. Činjenica je da su poruke poslane, kakve god bile i u bilo kakvom obliku. Poslali smo potvrdu o našem postojanju danas i jučer. Da li ćemo postojati i u budućnosti, tko to zna. No, poslali smo ih, javili smo se da smo tu i da jesmo. Sve drugo je nepoznanica. Zato i šaljemo naša imena na letjelicama koje putuju svemirom u programima "Send your name to..." jer će nas ona nadživjeti i tako ostavimo svoj trag, maleni ali ipak trag, da smo bili živi i da smo razmišljali o svemiru. Zašto? Zato što možemo. :-)
drago
+1 #3 drago 12-12-2017 19:23
Reponja druže stari hvala na podršci. Voyager su strava još onda bili, a kamoli danas. ednostavno nema ko da ih skine s pijedestala na kome su trenutno.

Što se tiče ploča, valjda si video I sam: meni je to TIPIČNO američka žvaka! Kakva ploča, kakve poruke Aldebarancima, kakvi bakrači... (bolje da pošalju poruku mira nekom na Zemlji - imaju svakog dana prilike a neće nego šalju poruke u druge galaxije)
Imam drugara, clan je Mense I po njima je među 10 naj-brain u EU (tvoj Kroata, Vedran M.). E on mi je takođe rekao da je poruka smešna I da je NIKO ne bi shvatio jer je antropocentričn a. Takođe je rekao I da je ta ideja da se obraćaš nekom tamo a koristiš gramofon da umreš... u mnogome delim njegovo mišljenje. Mislim da su Segan & njegova žena koja je s njim bila u projektu jednostavno našli način da se malo ugrade u Nasin budžet I prodali budalama priču... Ja mu ne bih dao ni dinar za tu glupost od projekta ali ko me pita! Ne pitaju me ni kad se stavlja kupus u kacu!!!
Pozdrav I hvala,
Javi se
DRAGO
drago
+1 #2 drago 12-12-2017 09:46
Bravo Sašo za korice!
Još jedan oprimer tvoje velike kreativnosti. Idemo dalje.
Pošto na kraju knjige nisam dao reference I spisak literature, svako koga išta interesuje o ovoj misiji a misli da bih ja mogao da znam odgovor neka se slobodno javi.
Pozdrav,
DD
+3 #1 Danijel Reponj 12-12-2017 04:22
Ovo je izvrsna priča. Baš sam uživao čitati ju, evo do sada, upravo je prošlo 4 sata ujutro. Nisam skinuo oka s nje. :-)

Jesi li možda naišao na podatak kada će se RTG potpuno ugasiti, odnosno, kada će zadnji dašak elektrona "ispariti" iz njega? Puno prije toga ugasit će se svi uključeni instrumenti, samo će nuklearno gorivo biti još toplo, dok se potpuno ne ohladi.

I kako su zamislili da se oni "gramofoni" sa zlatnim pločama uključe? Piše da imaju nuklearno napajanje od urana-238 čiji je vijek poluraspada 4,51 miljardi godina. Da li to znači da će toliko godina oni biti uključeni ili da će ih u tom vremenskom periodu biti moguće uključiti ih? A i priča oko tih poruka koje u sebi nose je zbilja konfuzna. Točno se vidi koliko smo se kao civilizacija i kultura izmijenili u ovih četrdesetak godina otkako su ih napravili, a kamoli što će sve biti u tom pogledu u budućnosti. :D