1 Ostaci eksplodiranih zvezda.

foxneutronartwork
Umetnički doživljaj - ljubaznošću Nase

Neutronska zvezda je ono što je preostalo nakon ek­splozije supernove. Drukčije rečeno: gigantska zvezda eksplodira i u toj eksploziji odbaci svoje spoljne slojeve u okolni prostor, a ono njeno jezgro koje preostane je neu­tronska zvezda. Zove se neutronska jer je gotovo cela sačinjena baš od neutrona. Njena masa iznosi izmedju 1,4 i 3,2 mase Sunca. Ili: tipična neutronska zvezda ima masu jednaku masi 500 000 Zemlji.

2 U prečnik stao bi čitav grad

Tolika masa je sabijena u veoma malu kuglu tako da tipična neutronska zvezda ima prečnik od svega dvade­setak kilometara. Komotno bi se smestila u Beograd.

3 Kubni metar - 200 triliona tona.

Tolika materija sabijena u tako mali prostor ima veliku masu. Kubni metar neutronske zvezde na Zemlji bi bio težak 200 triliona tona! Ili, možda razumljivije: jedan kubni milimetar ove zvezde = milion tona.

4 Brzina napuštanja - ogromna.

Velika masa znači i veliku gravitaciju. Da biste napustili neutronsku zvezdu morali biste da jurite 100 hiljada kilometar u sekundi, što je jedna trećina brzine svetlosti. Brzina napušanja Zemlje iznosi nešto više od 11 kilome­tara (ili, preciznije: 11,186 km/s.).

5 Manje su nego što izgledaju.

Snažna gravitacija neutronske zvezde krivi svetlosne zrake tako da do nas dopiru i zraci sa njene druge, zadnje strane. Sa one koja nije okrenuta ka nama.

6 10 milijardi puta jače od čelika.

Nova istraživanja zasnovana na kompjuterskim simu­lacijama sugerišu da je kora neutronske zvezde debela svega nekoliko kilometara, a deset milardi puta je čvršća od čelika.

7 Proizvode snažne potrese.

Fizički uslovi unutar i oko neutronskih zvezda su izuzetni i nigde drugde u svemiru ih ne opažamo. Zato su mo­gući i tako bizarni procesi kao što je ovaj: čvrsta i kruta kora neutronske zvezde je izložena uticaju jakog mag­netnog polja. Pod tim uticajem kora povremeno puca i tada dolazi do divlje eksplozije u kojoj se u svemir izliju ogronomne količine gama zraka.

8 Savršeno su glatke.

Kora neutronske zvezde je toliko kompaktna da verovat­no u čitavom univezumu ne postoji ništa tako glatko kao što je kora neutronske zvezde. Planine na neutronskoj zvezdi (podsetimo se, ona ima prečnik dvadesetak kilo­metara) visoke su svega nekoliko centimetara...

9 U sudarima proizvode zlato.

Mnogi retki metali, uključujući i zlato nastaju kada se dve neutronske zvezde sudare. To su vrlo retki kataklizmički dogadjaji koji takođe proizvode i bljeskove gama zraka.

10 Rotiraju munjevito.