U dobro poznatom i relativno lako uočljivom Mesijerovom objektu, galaksiji M82, zasijala je supernova.

M82, odnosno NGC 3034, je spiralna galaksija u sazvežđu Veliki Medved prividnog sjaja 8,4m i karakterističnog izduženog oblik, s obzirom na perspektivu iz koje je mi vidimo, dobila nadimak “cigara”. U njenoj neposrednoj blizini, izvesni S. J. Fossey, je uočio sjajan objekat. Prijavljeni objekat je dobio naziv PSN_J09554214+6940260, odnosno, moguća supernova.

Snimak od 22. januara načinjen od strane Seiichiro Kiyota daljinski upravljanim teleskopom astrografom T21, iTelescope.NET prečnika 0,43m opremljenog CCD kamerom FLI FLI-PL6303E.

Pogledajte fotografiju Seiichiro Kiyota (Kamagaja, Japan)

Fotometrijska merenja po filterima: B=12.96, V=11.68, Rc=11.04 I Ic=10.63

(izvor: IAU CBAT)

Isatog dana, izvšena je provera otkrića spektrografom Dual Imaging Spectrograph prečnika 3,5m i ustanovljeno je da se radi o mladoj supernovi tipa 1a I u silovitoj eksploziji čija se materija trenutno razleće brzinom 20000 km/S (linija Si II). Supernova pokazuje crveni kontinuum i ima izraženu duboku apsorcionu D liniju natrijuma.

Na ranijim snimcima, 13. januara ove godine, načinjeni 48-inčnim Palomar teleskopom, objekat je uočljiv ali je snimak previše u saturaciji da bi se sjaj mogao proceniti (R = 20,4mag).

(izvor: The Astronomer's Telegram)

U koliko Vas ovih dana posluže vremenske prilike, pokušajte da pronađete izlazeće sazvežđe Velikog Medveda (Ursa Major) na severo-istoku početkom astronomskog sumraka. U zapadnom delu Velikog Medveda, već teleskopom prečnika 114mm, na malom uvećanju, uočljiv je sjajan par galaksija M81 i M82. Duguljasta M82 će pomoći da ih razlikujete a u njoj potražite supernovu čiji je trenutni sjaj 11,7 mag. (22. Januar 2014. godine).

Severo-istok