Kako smo jučer izvjesitili na našem nebu u omanjem zviježđu Delfin dogodila se gigantska zvjezdana eksplozija. Nekoliko je astronoma s ovih područja potvrdilo kako je Nova Delphini 2013 i vizualno bez tehničkih pomagala vidljiva na noćnom nebu. Golim je okom opažana i iz Vidulini.

Tijekom noći Gregor Srdoč je robotiziranim teleskopom EXO NEXT Vidulini Observatory snimio ovu eksploziju čiji je sjaj ekvivalentan sjaju stotinu tisuća Sunaca! Načinjeno je gotovo tri tisuće mjerenja sjaja tijekom noći! Još je nekoliko naših kolega, astronoma amatera, također snimilo ovaj događaj; Krunoslav Vardijan iz Zagorja (Swedruza Observatory), Marko Savić i Srdjan Pavlica iz Beograda, Jaroslav Grnja i Janko Mravik iz Vojvodine sa zvjezdarnice Night Hawk. Samozatajni astronom „F4ailure“ iz Zagreba načinio je skicu vidnog polja s ucrtanim položajem Nove Delphini 2013. Očekuje se da se i najveći teleskopi svijeta okrenu prema ovoj zvijezdi. Uhvatiti trenutk eksplozije Nove zvijezde i pratiti razvoj događanja veoma je važno astrofizičarima u nastojanjima da bolje razumijemo procese i tijek događanja rođenja, evolucije i smrti zvijezda. Prema fotometrijskim mjerenjima nezavisno načinjenim pri Vidulini Observatory te Night Hawk Observatory tijekom moći sjaj Nove Delphini iznosio je 5.210m (22:10LT), 4.800m (03:50LT) odnosno 5.109m (00:30LT).

Snimci nove ND2013 gregor srdoc FOTOMETRIJA vidulini observatory
ND2013 gregor srdoc vidulini observatory ND2013 jgrnjajmravik night hawk observatory
ND2013 krunoslav vardijan swedruza observatory ND2013 marko savicBeograd
 ND2013 srdjan pavlica  ND2013 srdjan pavlica usporedba

Jasno je vidljivo kako sjaj zvijezde i dalje raste te će ju u noći s petka na subotu zaista biti lako uočiti na noćnom nebu golim okom! Prilikom eksplozija Novih i Supernovih zvijezda njihov se sjaj poveća za red veličina nekoliko tisuća do nekoliko desetaka tisuća puta te takve zvijezde nerijetko svojim sjajem nakratko zasjene čak i sjaj desetaka milijuna zvijezda u svojoj okolici. Kada bi se tako nešt dogodilo u našem neposrednom svemirskom susjedstvu „veoma bi se negativno odrazilo na život na Zemlji“. Narednih noći astronomi će pažljivo promatrati daljnja događanja oko Nove Delphini.

Sjajna Nova 2013 u Delfinu