eso1128a

Pre nekoliko dana, 3.avgusta 2011, međunarodni tim astronoma objavio je otkriće novih jata zvezda. Obradom podataka sa VISTA infracrvenog teleskopa (ESO Paranal Observatorija), astronomi su detektovali 96 novih otvorenih zvezdanih jata, koja su nam do sada bila skrivena od pogleda prašinom Mlečnog Puta. Ovo je prvi slučaj da se u samo jednom pregledu otkrije tako velik broj bledih i malih jata.

Najveći broj novih jata sačinjen je od malog broja zvezda (10-20), što ih čini izuzetno bledim objektima kada se uporede sa tipičnim otvorenim jatima. Galaktička prašina koja ih zaklanja čini da ova jata izgledaju 10 000 do 100 miliona puta bleđa u vidljivoj oblasti spektra.

Većina zvezda sa masom upola manjom od mase Sunca uglavnom nastaje u malim, gravitaciono vezanim grupama, poznatim kao otvorena ili razvejana jata. Ovakva jata su osnovna jedinica nastanka mnogo većih grupa zvezda (galaksija) i od velikog su značaja za formiranje galaksije poput Mlečnog Puta. Međutim, zvezdana jata nastaju u veoma prašnjavim regionima koji rasipaju i apsorbuju veći deo vidljive svetlosti emitovane od mladih zvezda, što ih čini praktično nevidljivim za optičke instrumente.

Astronomi su do danas otkrili oko 2500 razvejanih jata, mada se procenjuje da ih je još 30 000 sakriveno iza zavese prašine i gasova.

Rad o ovom istraživanju predstavljen  je pod naslovom “New Galactic Star Clusters in the VVV Survey”.

LINK:  http://www.eso.org/public/news/eso1128/