Betelgez, crveni džin, prikazan na snimku Svemirskog teleskopa Habla udaljen je oko 500 svetlosnih godina i nalazi se u sazvežđu Orion. Očekuje se da će ova ogromna zvezda uskoro završiti svoj život kao supernova i normalno je da se pitamo da li će efekti takve eksplozije predstavljati problem za život na Zemlji.

betelgez

Betelgez je nedovoljno blizu da napravi ozbiljnu štetu. U slučaju eksplozija moguće je da se dogodi malo oštećenje ozonskog omotača ili malo povećanje radijacije na Zemlji i to bi bilo sve.

Zvezda tih dimenzija sa štetnim posledicam po Zemlju bi trebalo da bude unutar od oko 150 svetlosnih godina. To se moglo dogoditi pre oko 2,6 miliona godina, i da je doprinelo drevnom događaju masovnog izumiranja na kraju pliocena kada je uništena morska megafauna. Supernova  unutar od oko 25 svetlosnih godina može verovatno izazvati veliku masovno izumiranje, što se verovatno desilo jednom ili više puta u poslednjih 500 miliona godina.

Orion Betelgeuse
Sazvežđe Orion i zvezda Betelgez (SkySafri 6 Pro)

Najveća trenutna pretnja po nas na Zemlji je solarni vetar, koji se nastaje kada Sunce oslobađa veliki broj energetskih protona koji mogu poremetiti komunikaciju i uticati na elektroenergetske mreže. Ovi događaji bi mogli biti pogubni za našu tehnološku civilizaciju.

Izvor:Astronomy

Accu
+1 #3 Accu 16-11-2019 17:12
Okvirno se zna (pretpostavlja) kakva će biti pojavnost Betelgeza kada jedne noći (ali i dana) zasija kao supernova.
Magnituda ći biti između sjaja Venere i najjačih iridijumskih bljeskova ali samo inicijalno u toku prvih nekoliko sati da bi se potom rapidno a potom lagano smanjivala narednih nedelja i meseci.
Da, to znači da bi se mogao videti i danju s obzirom da je relativno nisko na horizontu barem iz naših širina i u pogodno doba godine.
Rapaic Rajko
+2 #2 Rapaic Rajko 14-11-2019 10:29
Steta sto u clanku nije napisano kako i koliko ce se ta supernova videti, magnituda, trajanje itd.
Accu
+4 #1 Accu 13-11-2019 18:10
Zna li se makar približno lokacija objekta odnosno bivše supernove koja je eksplodirala pre tih pomenutih 2,6 miliona godina?
Možda je tu sada najverovatnije pulsar s obzirom da ostaci ekspolozije "izblede" već posle nekoliko hiljada ili destina hiljada godina.