Coma jato galaksija

Jato galaksija Coma nalazi se oko 300 miliona svetlosnih godina daleko od nas. Nedavno su astronomi, koristeći se snimcima Svemirskog teleskopa Habl, u ovom galaktičkom jatu identifikovali, pazite sad, 22,426 zbijenih zvezdanih jata! To je fenomenalan uspeh.

Poneka zbijena zvezdana jata u našoj galaksiji mogu da se vide i golim okom ali uglavnom samo kao difuzne pege. Neke od njih orbitiraju oko jezgra Mlečnog puta gde ih je, naravno, teško uočiti, ali su ipak dostupna teleskopima, međutim, u galaktičkom jatu Coma, zapaziti neko zbijeno jato zvezda je težak zadatak. Tamo su one čak i teleskopom Habl u samo bledunjave tačkice i to u najboljem slučaju. Ipak, australijski time astronoma uspeo je da ih izbroji preko rečenih 20 hiljlada.

Tim se zapravo bavio proučavanjem rasporeda materije i tamne materije u velikim jatima galaksija, a jato Coma ih sadrži preko 1000. U timu se nalaze brojni astronomi, ali i budući astronomi, zapravo još studenti. Svi oni su izučavali arhivske snimke teleskopa Habl, ali su na raspolaganju imali i poseban algoritam koji je, na osnovu boje i oblika objekata, sa snimaka uspešno eliminisao objekte u pozadini galaktičkog jata, kao i druge objekte koji tom jatu ne pripadaju. Konačno, uspeli su da detektuju zbijena zvezdana jata. Naravno, ovo je krajnje pojednostavljeno objašnjenje, dovoljno za našu potrebu.

Detaljnije na Astronomy Now