Nova? Šta je to nova?

Dramatično povećanje sjaja zvezde, za desetak magnituda, zbog kataklizmične eksplozije usled, kako se pretpostavlja, curenje materije sa jedne velike zvezde na blisku malu zvezdu (na belog patuljka). Ovaj materijal vrši sve veći pritisak na postojeće slojeve zvezde patuljaka, ona se zato sve više zagreva što konačno dovodi do eksplozije.

Iz Malog leksikona za astronome početnike

Prije četiri godine, u zviježđu Dupina se pojavila nova zvijezda. Nosila je ime Nova Delphini 2013. Tada sam ju snimio. Točno četiri godine kasnije, na isti dan i sat2017. godine, odlučio sam vidjeti što se s njom dogodilo. Kako bih to napravio, trebao sam ju pokušati snimiti. I bacio sam se na posao. Prvo sam piggyback metodom i istim postavkama fotoaparata snimio isti dio neba kako bih dobio astrofotografiju usporedivu s onom iz 2013. godine. Na njoj se ne vidi nova Delphini 2013. jer je njezin blještavi sjaj ugasnuo.

Nakon toga sam njezinu lokaciju snimao teleobjektivom, ali kako nisam dobro fokusirao, fotografije su umjesto zvijezda, prepune svjetlećih loptica. No, unatoč tome, ni na njima se ne vidi lokacija ostataka nove Delphini 2013.

I na kraju sam njezinu lokaciju snimao u primarnom fokusu teleskopa Maksutov 127 / 1500 mm. I tada se iz svemirskih dubina probio tračak plavičaste svjetlosti, položaj izvora nekadašnje blještave zvijezde nove Delphini 2013. Što se točno tamo nalazi, ne znam. Odgovor na to pitanje mogu dati samo zvjezdarnice s moćnim teleskopima i instrumentima koji mogu proniknuti u tajne tog plavičastog objekta. Ja sam zadovoljan učinjenim, snimio sam nešto, što točno, nisam niti znao da ćutamo naći. Do iduće nove.

Ilustracije sa kratkim opisom:

SLIKA1

Veća ilustracija

SLIKA1 – Nova Delphini 2013.

SLIKA2

Veća ilustracija

SLIKA2 – Položaj ugasle nove, četiri godine kasnije, 2017. godine.

SLIKA3

Veća ilustracija ilustracija

SLIKA3 – Tajanstveni plavičasti objekt na mjestu nekadašnje nove Delphini 2013.

SLIKA4

Veća ilustracija

SLIKA4 – Izrezak na 100% veličine iz astrofotografije snimljene u primarnom fokusu teleskopa.

Author: Danijel Reponj
DANIJEL REPONJ Valsnik i urednik popularnog astronomskog sajta Zvjezdarnica.com. Danijel o sebi: http://www.danijel.info/webmaster/index.html zvjezdarnica_com

0 #2 Danijel Reponj 22-08-2017 20:57
Da, dobro pitanje. Različiti izvori navode različite podatke.

Pa tako imamo mjerenja koja pokazuju udaljenost od ∼4.5 kpc

Zatim ~ 4.2 +/- 0.4 kpc

Pa onda 4.54 +/- 0.59 kpc

Ili Wikipedija koja kaže ~9100 svj.g. (~2800 pc)

Tko je u pravu? :-)
Accu
0 #1 Accu 21-08-2017 23:27
Kolika je približna udaljenost dvojnog zvezdanog sistema čiji je član Nova Delphini 2013?