Već neko vreme se sumnja da oko zvezde Proksima Kentauri postoji planetarni sistem sličan našem. Pre dve nedelje je u orbiti te zvezde otkrivena je planeta za koju se smatra da je veoma slična Zemlji. Naučnici ovakva otkrića ne objavljuju dok nije sasvim potvrđeno da se zaista radi novoj planeti.

Planeten um Proxima

Zbog prevelikog sjaja zvezde Proksima Kentauri, nije moguće direktno fotografisati ovu planetu, jer su teleskopi zabljesnuti sjajem i planeta se ne vidi. Ali, uz pomoć spektrografa na Evropskoj Južnoj Opservatoriji (ESO), planeta je mogla da bude detektovana i posle dugoročnih merenja, potvrđena.

Tako je juče objavljeno da u orbiti nama najbliže zvezde posle Sunca, orbitira planeta - Proksima b. Ona je interesantna zbog toga što kruži u takozvanoj „habitabilnoj zoni“, što znači da je na relativno pogodnoj udaljenosti od svoje zvezde, od 7 miliona kilometara, što je 20 puta manje, nego što je udaljenost Zemlje od Sunca.

Iako novine pišu da je otkrivena Zemlja 0.2, karakteristike planete još nisu dovoljno ispitane da bi moglo nešto da se kaže o tome. Ono što se zna je, da se radi o gustoj, kamenoj planeti, da na njoj godina traje samo 11,2 dana i da je zvezda Proksima Kentauri od nas udaljena 4,25 svetlosnih godina ili 40 biliona kilometara. Veoma je moguće da je planeta uvek istom stranom okrenuta prema svojoj zvezdi, sto bi značilo da je na jednom delu planete uvek veoma toplo i svetlo, dok je na drugom delu tamno i hladno. Samo tamo gde je uski pojas spajanja ove dve zone, moguće je da postoje normalne temperature i uslovi za život kakav mi poznajemo.

Već više puta su mediji pisali o tome kako je otkrivena „druga Zemlja“ ili „Zemljin blizanac“. Sa ovakvim vestima treba biti oprezan, jer se u okviru programa planetarnog istraživanja u svemiru često otkrivaju planete koje su u habitabilnim zonama, ali to ne znači da je na njima moguć život ili da su kopija naše Zemlje. Na žalost, današnja tehnika nije u stanju da pobliže istraži osobine egzo planeta, ali uz pomoć spektrografskih analiza, one bar približno mogu da se odrede, a za to je potrebno puno vremena.

Proksima Kentauri je zvezda crveni patuljak, koja je manja i tamnija od Sunca, pa zbog toga planeta dobija dve trećine energije od svoje zvezde, nego što Zemlja dobija od Sunca. Ukoliko planeta poseduje atmosferu, to može da dovede do efekta staklene bašte što rezultira temperaturama od -40` Celzijusa na površini. Ne zna se da li na planeti postoji voda, ali postoji realna mogućnost za to. Ukoliko planeta nema atmosferu, ili magnetno polje koji bi je zaštitili, ona je izložena bombardovanju visoko energetskih čestica i rentgenskog zračenja sa zvezde.

Inicijativa Ruskog milijardera Juri Milnera, "Breakthrough Starshot" kojju najavio u proleće ove godine, je ambiciozan plan, da pošalje celu flotilu laserskih nano sondi prema sistemu Alfa Kentauri. Veoma je verovatno da će tom prilikom da se istraži i Proksima Kentauri, kao i njene planete iz blizine. Da bi stigle do Proksima sistema, nano sondama će biti potrebno 20 godina. Naučnici se nadaju da će u toku jedne generacije da osposobe i lansiraju ove nano sonde.

Nova Zemlja pronađena oko nama najbliže zvijezde

Ima li života na planeti Proxima Centauri b?

Pronađena planeta u nastanjivoj zoni oko najbliže zvezde