Najdalja galaksija

Pogledajte tačkicu označenu na gornjoj fotografiji. Uveličana ona izgleda ovako:

uvecana

Fotografiju je načinio HST, a tačkica koju posmatramo je galaksija, najdalja i najstarija u čitavom univerzumu za koju znamo. Ima romantično ime: EGS-zs8-1. Svetlosti te galaksije, da stigne do nas, trebalo je 13,1 milijardi godina.

Naravno, mi je sada vidimo dok je bila još vrlo mlada i kada je imala svega stotinak miliona godina. Nastala je 670 miliona svetlosnih godina od Velikog praska.

Prema proceni istraživača ova galaksija se danas nalazi čitavih 30 milijardi svetlosnih godina daleko od nas. Toliko mnogo jer se za vreme tih 13,1 milijardu godina od kako je ka nama krenula svetlost  galaksije EGS-zs8-1 čitav smeri širio, pa se tako i ona od nas udaljavala.

Evo još nekih podataka:

Galaksija je veća od ostalih iz tog vremena istorije univerzuma. Njena masa se procenjune na 15% od mase Mlečnog puta danas. U njoj se odigravaju burni procesi i nastaje ogroman broj zvezda, 80 puta više nego danas u našoj galaksiji.

Ova galaksija pruža naučnicima uvid u evoluciju galaksija u ranom staijumu kosmosa. Sigurno će biti cilj pomonog snimanja novog James Web teleskopa -  kad jednog dana bude postavljen u svemir.

Galaksija EGS-zs8-1 se nalazi u sazvežđu Volar.

Evo i Hablove slike:

Distantgalaxy