Prije svega mali uvod. Gama-zraci ili gama zračenje je oblik elektromagnetnog zračenja ili emisije svjetlosti, koje nastaje uslijed interakcija subatomskih čestica, kao što je elektron-pozitron anihilacija ili radioaktivni raspad. Gama zračenje je elektromagnetno zračenje visoke frekvencije i energije (kratkih talasnih dužina - ispod 10 pikometara). Gama-zraci se sastoje od fotona visoke energije (oko 100 keV) Gama zrake su najviši oblik energije svjetlosti.

FERMI ili Gamma-ray Space Telescope (FGST) prozvan i "Gamma-ray Large Area Space Telescope (GLAST)" letjelica koja je iz niske Zemljine orbite (na visini od  550 km i inklinaciji od 28,5°) u potrazi za gama zrakama. Tim svojevrsnim skenerom dubokog neba pratimo i otkrivamo aktivne galaktičke jezgre, pulsare, jake izvore energije te pokušavamo dokučiti i tajne misteriozne tamne tvari.
astronomija-bih-logo
Ljubaznošću AD ASTRA

Instriment FERMI ili Gamma-ray Burst Monitor se upravo i koristi za proučavanje takvih gama zraka. Projekat je pokrenut 11.06.2008 kada je u orbitu izbačen raketom Delta II 7920-H. Misija je objedinjeni projekat SAD, Francuske, Njemačke, Italije, Japana i Švedske.

Da sada predjemo na jedan zanimljivi detalj, koji nam je otkrio FERMI skenirajuci našu vlastitu galaktiku, tačnije njen centar. "Ono što smo sada vidjeli su dva gama zračenje koji u obliku dvaju mjehurića se protežu 25.000 svjetlosnih godina sjeverno i južno od galaktičkog centra", izjavio je Doug Finkbeiner, astronom na Harvard-Smithsonian centra za astrofiziku u Cambridgeu - Massachusetts, naime oni su prvi prepoznali ovu strukturu. "Mi u potpunosti još ne razumijemo njihovu prirodu ili porijeklo. Još ne možemo razabrati kako je ta pojava nastala. Taj se oblik proteže preko više od pola vidljivoga dijela neba, od zviježđa Djevice na sjevernom do zviježđa Ždrala na južnom nebu " - kaže Doug Finkbeiner.

"Od njegovog lansiranja 2008, FERMI u više navrata pokazao da se pomjera granice projekta, dajući nam nove uvide u prirodu prostor-vremena …", rekao je Jon Morse, direktor odjela astrofizike u NASA-inom sjedištu u Washingtonu. "Ovim najnovijim otkrićima i dalje pokazuju da FERMI posjeduje izvanredne performanse."

Mjehuri se sastoje od ioniziranih čestica i uglavnom su sastavljeni od gama zraka, a u njihovu vanjskom dijelu, bliže središtu galaksije, blago prevladavaju X-zrake. Interesantno je da je do otkrića Finkbeinerov tim došao obrađujući na Internetu dostupne slike obradom javno dostupnih podataka iz njegove Fermi's Large Area Telescope (LAT). LAT je najosjetljiviji i najviše rezolucije detektora gama-zraka ikad pokrenut.

Emisija ove strukture ima mnogo više energije nego gama-zracenje bilo drugdje u Mliječnoj stazi. Struktura se također posjeduje jako dobro definirane rubove.

bubbles

Takav oblik i emisije sugerišu da je nastala kao rezultat velikih i relativno brzih oslobađanja energije - od izvora ili procesa koji ostaje misterija. Pojedine teorije daju nam pojašnjenja da su to mlazevi iz supermasivne crne rupe u središtu galaksije, drugi tvrde da su mjehuri nastali od otjecanja plinova iz stvaranja zvjezdanih jata. Za ovoliki nebeski objekt pokretač je mogao biti događaj koji je odjednom stvorio mnoštva tih zvjezdanih rojeva koje i postoje u blizu središta Mliječne staze. Ipak još smo uvijek bez pravog objašnjenja ove novootkrivene pojave čiji pravi uzrok tek treba da se otkrije.

izvor: Fermi Gamma-ray Space Telescope