Galaksija_nema
Stavite kursor na sliku da se učita tekst
Veći snimak 1630 x 1652

Moćnim teleskopima možemo da vidimo druge galaksiije i da uočimo njihov opšti izgled i strukturu. Ali kako da vidimo oblik sopstvene galaksije kad se nalazimo unutra, u njoj? Mi i svoje rođeno lice ne bismo nikada videli da nije ogledala ili fotografije. Zato nam je oblik i struktura naše galaksije veća misterija nego isto to kod neke druge. Ipak, marljivim osmatranjima, skupljanjem podataka i njihovom analizom danas su astronomi u stanju da steknu dobru predstavu naše galaksije, Mlečnog puta, iako je gledaju iznutra.

Najnovija istraživanja na osnovu analize infracrvenih snimaka sa Nasinog Svemirskog teleskopa Spitzer pokazuju novo lice naše galaksije i menjaju neke ranije predstave o njoj. Od ranije se znalo da je Mlečni put spiralna i prečkasta galaksiije, ali o broju njenih kraka samo se nagađalo. Pretpostavljalo se da ih ima četiri glavna i nekoliko sporednih, koji se razvijaju iz glavnih. Danas, međutim, zahvaljujući Spitzeru, otkrivamo da u Mlečnom putu dominiraju, ne četiri nego dva glavna kraka a koji izviru iz prečke galaksije. To su kraci Scutum-Centaurus (Štit-Kentarur) i Perseus (Persej), dok su kraci Norma (Uglomer) i Sagittarius (Strelac) manje upadljivi i manje konzistentni. Glavni kraci su krcati gusto zbijenim mladim i starim zvezdama, dok su sporedni ispunjeni uglavnom gasom i područjima u kojima zvezde tek nastaju.

Postoji i novi spiralni krak koji je do sada bio nepoznat astronomima. Otkriven je zahvaljujući radio-teleskopskim istraživanjima gasa u Mlečnom putu. On je kraći od glavnih krakova i leži tik uz prečku galaksije. Ima originalno ime: "Far-3 kiloparsec arm" (Tri kilo parseka daleki krak).

Naše Sunce, a sa njim i mi, nalazi se u blizini malog, delimično razvijenog kraka Orion koji je smešten između kraka Sagittarius i Perseus.

Image Credit:

NASA/JPL-Caltech

+2 #6 Aleksandar Zorkić 02-01-2016 23:23
#mile, treba još puno toga da naučite da biste izašli sa svojim izričitim zakljlučcima. 1. Galaksija je je snimana iznutra i to ne svaka zvezda posebno, već čitavi njeni delovi. Od tih snimaka sklopljena je slika koja prikazuje Mlečni put kako on izgleda posmatran spolja. Zamislite da se nalazite u ogromnom, prozirnom balonu koji je poprskan sa 300 milijardi tačkica. Kada spojite fotografije tih tačkica (slikane iznutra) onda dobijete bar približan izgled svuh tih tačkica posmatranih izvana.
2. Mesec nije pun po danu! Gde ste to pročitali?
Potražite o Mesecu i njegovom kretanju više ovde: http://static.astronomija.co.rs/suncsist/sateliti/mesec/mesec.htm
mile
-4 #5 mile 01-01-2016 22:59
dali je moguce snimiti nesto iznutra da dobijes kako izgleda snimak izvana , nije tako da ove price ne stoje da bi vidjeli ili snimili nasu galaksiju morali bi biti izvan nje i to po nasim mjerilima jako daleko bar par miliona svjetlosnih godina a neki programi ili neko je snimao dio po dio iznutra ne stoje jer tvde da u nasoj galaksiji ima vise milijardi zvjezda zamislite koliko bi trebalo snimaka. to su samo pretpostavke nekih po meni nazovi naucnika jer nek vam objasne samo jedno kako je moguce viditi pun mjesec po danu, to bi bilo moguce samo ako ima jos jedno sunce koje se povremeno upali. stavite u mraku loptu i osvjetlite baterijom samo kad direktno od vas svjetli imate pu8n krug cim pomjerite u stranu kao sto je polozaj sunca po danu imate polumjesec nepravilnih ivica. lazu nas mnogo ne znam zasto moja pretpostavka da mi sluzimo tj nasa svjest kao hrana za nekog moguce boga kako ga zovemo. mislite svojom glavom.
mihajlo
0 #4 mihajlo 13-10-2012 16:56
na osnovu mojih licnih zapazanja mislim da se svemir vise ne siri.sada je u fazi pripreme za skupljanje. to bi znacilo da ce biti ponovo prasak. samo je u pitanju koji po redu.
CyberianIce