Galaksija_nema
Stavite kursor na sliku da se učita tekst
Veći snimak 1630 x 1652

Moćnim teleskopima možemo da vidimo druge galaksiije i da uočimo njihov opšti izgled i strukturu. Ali kako da vidimo oblik sopstvene galaksije kad se nalazimo unutra, u njoj? Mi i svoje rođeno lice ne bismo nikada videli da nije ogledala ili fotografije. Zato nam je oblik i struktura naše galaksije veća misterija nego isto to kod neke druge. Ipak, marljivim osmatranjima, skupljanjem podataka i njihovom analizom danas su astronomi u stanju da steknu dobru predstavu naše galaksije, Mlečnog puta, iako je gledaju iznutra.

Najnovija istraživanja na osnovu analize infracrvenih snimaka sa Nasinog Svemirskog teleskopa Spitzer pokazuju novo lice naše galaksije i menjaju neke ranije predstave o njoj. Od ranije se znalo da je Mlečni put spiralna i prečkasta galaksiije, ali o broju njenih kraka samo se nagađalo. Pretpostavljalo se da ih ima četiri glavna i nekoliko sporednih, koji se razvijaju iz glavnih. Danas, međutim, zahvaljujući Spitzeru, otkrivamo da u Mlečnom putu dominiraju, ne četiri nego dva glavna kraka a koji izviru iz prečke galaksije. To su kraci Scutum-Centaurus (Štit-Kentarur) i Perseus (Persej), dok su kraci Norma (Uglomer) i Sagittarius (Strelac) manje upadljivi i manje konzistentni. Glavni kraci su krcati gusto zbijenim mladim i starim zvezdama, dok su sporedni ispunjeni uglavnom gasom i područjima u kojima zvezde tek nastaju.

Postoji i novi spiralni krak koji je do sada bio nepoznat astronomima. Otkriven je zahvaljujući radio-teleskopskim istraživanjima gasa u Mlečnom putu. On je kraći od glavnih krakova i leži tik uz prečku galaksije. Ima originalno ime: "Far-3 kiloparsec arm" (Tri kilo parseka daleki krak).

Naše Sunce, a sa njim i mi, nalazi se u blizini malog, delimično razvijenog kraka Orion koji je smešten između kraka Sagittarius i Perseus.

Image Credit:

NASA/JPL-Caltech