Donatiello I je sićušna galaksija nešto preko deset miliona svetlosnih godina daleko od nas. Otkrio ju je 23. septembra 2016. godine italijanski astronom amater, teleskopmejker, Giuseppe Donatiello na 1° od zvezde Mirach, dok je, iz nacionalnog parka Pollino, u južnoj Italiji, svojim ručno pravljenim teleskopom pretraživao okolinu Velike galaksije u Andromedi.

donatiello
Patuljasta sferoidna galaksija Donatiello I, u centru kompozitne fotografije. Galileo National Telescope / Gran Telescopio Canarias / G. Donatiello

Donatiello je tragao za patuljastim galaksijama i zvezdanim mlazevima koji su zabeleženi na fotografijama iz 2010. i 2013. godine, kada je na rubu Andromedine galaksije primetio, na kartama još, neidentifikovanu bledunjavu mrlju za koju će se kasnije ispostaviti da je mala, loptasta, patuljasta galaksija, i nepoznata astronomima. Bilo je to neočekivano i gotovo neverovatno otkriće. U današnje vreme kada nebo netremice osmatra sila gigantskih zemaljskih i svemirskih teleskopa koji prodiru do samih početaka svemira, koji posmatraju prve slabašne izvore svetlosti koji su se tek pojavili u tami univerzuma, pronaći neotkrivenu galaksiju amaterskom opremom gotovo da se protivi razumu. A ipak baš to se desilo. Od opreme Donatiello je imao teleskop od 127 mm i CCD kameru od dva megapiksela.

Potvrda otkrića stigla je nedavno što je i objavljeno 10. oktobra ove godine na sajtu Cornll University. Nije čudo što je Giuseppe Donatiello bukvalno skočio od sreće i uzbuđenja kada je za potvrdu saznao.

Ali posao samim uočavanjem svemirske flekice još nije bio gotov. Trebalo je utvrditi rastojanje do nove galaksije. Njena magnituda iznosi svega 26,5 što može da govori i o njenoj udaljenosti od nas. Ali i ne mora. U daljem poslu Donatielu je pomogao David Martinez-Delgado sa Univerziteta u Hajdelbergu.

Martinez-Delgado je za novu mrljicu na nebu saznao preko Fejsbuka na kome je Donatiello objavio svoj snimak galaksije i ponudio Donatielu pomoć. Tako se rodila njihova saradnja. Martinez-Delgado je pretraživao snimke Sloan Digital Sky, izdejstvovao pomoć 10,4 metarskog teleskopa na Kanarima, povezao se sa svojim kolegama sa drugih opservatorija – sve u cilju da se izmeri rastojanje do novootkrivene galaksije. U toj galaksiji, koja je po svom pronalazaču dobila ime Donatiello I, prvo je identifikovana najsjajnija zvezda. To je bio crveni div u samom jezgru galaksije te je pomoću njegovog sjaja i poređenjem sa sjajem same galaksije Martinez-Delgado došao do procene od 10,7 miliona svetlosnih godina udaljenosti galaksije. Ovoliko rastojanje smešta Donatiello I izvan našeg, Lokalnog jata galaksija. Lokalno jato je skup gravitaciono povezanih galaksija kojim inače dominiraju Velika galaksija u Andromedi i naš Mlečni put. Procenjuje se da je prečnik Lokalnog jata 10 miliona svetlosnih godina.

Naravno, ni ovo nije sve, jer posao za astronome tek predstoji. Zvezde galaksije Donatiello I, slažu se stručnjaci, mogu da pruži važne informacije o njihovoj evoluciji, ali i kako je i zašto proces formiranja novih zvezda zaustavljen. Zna se da sferoidne patuljaste galaksije nemaju materijala za nove zvezde – samo zašto? Kako je Donatiello I izolovana galaksija, tj. daleko od gravitacionog uticaja gigantskih suseda interesantno je utvrditi kako je došlo do gubitka prašine i gasa u Donatelu I.

Očekuje se da Donatiello I snimi i teleskop Habl koji bi pomogao da se podaci o novoj galaksije preciznije utvrde.

(Informacije o ovoj galaksiji dugujemo Zlatku Orbaniću, astronomu i astrofotografu iz Pule)